مطالب
دلالان زعفران را کیلویی ۶۰۰ هزار تومان زیر قیمت واقعی می‌خریدند

دلالان زعفران را کیلویی ۶۰۰ هزار تومان زیر قیمت واقعی می‌خریدند



  • ۱۳۹۷/۰۳/۲۱ ۱۷:۱۵:۰۶
  • ۵۹۵


برخی دلالان زعفران را تا کیلویی 600 هزار تومان زیر قیمت واقعی از کشاورزان می‌خریدند که وزارتخانه وارد عمل شد و طبق اجازه‌ای که قانون داده، خرید توافقی حمایتی را آغاز کرد.

محمدعلی طهماسبی معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی ضمن بیان این موضوع در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری فارس در مورد تاریخچه کشت زعفران در کشور خاطرنشان کرد: از چند هزار سال پیش به دلیل شرایط خاص اقلیمی، ارتفاع و جدا افتادگی یک قسمت در یک قاره باعث شده که بعضی گونه‌ها به صورت انحصاری در کشور ما رشد کند؛ از آن جمله گیاه کروکوم یا همان زعفران است که از الوند نشأت گرفته که امروز در منطقه خراسان به صورت گسترده کشت می‌شود.
وی به خواص زعفران اشاره کرد و گفت: این گیاه منحصربه‌فرد است و در زمانی که گیاهان دیگر در اوج نیاز آبی قرار دارند، گیاه زعفران در خواب است و آبی مصرف نمی‌کند؛ مضاف بر اینکه خواص دارویی فراوان دارد که یکی از آنها ضدافسردگی است.
معاون وزیر کشاورزی به اشتغال‌زایی بالای زعفران اشاره کرد و گفت: سالانه 110 هزار هکتار زیر کشت زعفران می‌رود که هر سال رقمی به 3 تا 4 هزار هکتار به آن اضافه می‌شود و متوسط برداشت بین 4 تا 41 کیلوگرم در هکتار است.
طهماسبی قاچاق پیاز زعفران را یکی از مشکلات پیش روی این محصول عنوان کرد و گفت: با تصویب قانون حفاظت از ذخایر ژنتیکی جرائم سنگینی برای قاچاق ذخایر ژنتیکی کشور در نظر گرفته شده است و در کنار آن جهاد کشاورزی استان‌های خراسان، با مرزبانی هماهنگ کرده و حتی آموزش‌های لازم را ارائه کرده تا به سرعت پیاز زعفران را شناسایی و از قاچاق آن جلوگیری کنند.
به گفته طهماسبی هم‌اکنون برخی کشورها از جمله چین پیاز زعفران را در محیط گلخانه و با تراکم بالا کشت می‌کند اما این را هم باید گفت که نوع آب و هوا در میزان عملکرد و کیفیت زعفران بسیار مؤثر است. مثلاً در جایی که یخبندان زیاد اتفاق بیفتد پیاز زعفران از بین می‌رود یا هنگام برداشت زعفران اگر باران ببارد، کیفیت این محصول از بین می‌رود.
وی تصریح کرد: در حال حاضر اغلب استان‌های کشور زعفران را کشت می‌کنند، اما برای جلوگیری از انتقال آفت و بیماری پیاز زعفران از یک استان به استان دیگر باید با مجوز سازمان حفظ نباتات انتقال داده شود تا ضدعفونی شده و بیماری و باکتری خاصی منتقل نشود.
معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی به ایجاد زنجیره زعفران توسط بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: برخی از شرکت‌ها امر تولید، فرآوری و صادرات را در یک زنجیره آغاز کرده‌اند که نقش به‌سزایی در ایجاد برند، کیفیت و حفظ بازار دارد.
طهماسبی در مورد ورود سازمان تعاون روستایی در خرید توافقی زعفران و اعتراض برخی صادرکنندگان نسبت به دپو شدن این محصول در سازمان تعاون روستایی و عرضه آن از طریق بورس هم گفت: عرضه زعفران در طول سال فقط در مدت زمان کوتاهی آن هم به مدت دو ماه انجام می‌شود که عرضه زیاد در این دو ماه سبب کاهش غیرواقعی قیمت می‌شود تا جایی که برخی دلالان زعفران را تا کیلویی 600 هزار تومان زیر قیمت واقعی از کشاورزان می‌خریدند که وزارتخانه وارد عمل شد و طبق اجازه‌ای که قانون داده، خرید توافقی حمایتی را آغاز کرد.
به گفته معاون حجتی عرضه زعفران در بورس با پیگیری‌های بسیار محقق شد؛ چراکه سبب شفافیت قیمت می‌شود و کانال‌های رسیدن به کالای مطلوب ساده می‌کند.

خبرگزاری فارس – 97/3/20


دیدگاه ها

ارسال نظر


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


پرشین ابزار دقیق باتجربه چندین سال در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با معروف ترین برندها که دارای بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها است فعالیت می کند و توانسته سهم خوبی از بازار ابزار تجهیزات اندازه گیری را به خود اختصاص دهد. ابزار دقیق با کمک ابزاری مانند فلومتر، روتامتر، لول ترانسمیتر، فلو سوئیچ، لول سوئیچ، شیربرقی، سنسور فشار، گیج فشار یا مانومتر و ... پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار و جریان را اندازه گیری می کند.

در اندازه گیری مقدار یک کمیت با یک استاندارد مشخص مقایسه می شود و نتیجه به دست آمده به صورت عدد نمایش داده می شود. حال در صنعت برای اندازه گیری کمیت های مختلف مانند دما، فشار و جریان با تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری می کنیم. تجهیزات به 4  گروه عمده تقسیم می شوند:

  1. تجهیزاتی که فقط اندازه گیری کرده و روی نمایش گر خود نشان می دهد.
  2. تجهیزاتی که اندازه گیری می کنند و عدد به دست آمده را ثبت می کنند.
  3. ابزارهایی که این کمیت ها را کنترل می کند.
  4. ابزارهایی که هر سه وظیفه کنترل، ثبت و نمایش را انجام می دهد.

معرفی سیستم ها و تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق را می توان با کمک یک مثال ساده بیان کرد. فرض کنید در سیستم تنظیم خودکار سوخت موتور، ترانسمیتر فشارو سنسور سرعت وضعیت موتور را مورد بازبینی قرار می دهد. اطلاعات بدست آمده از طریق این سنسورها به وسیله یک پردازنده مانند شیربرقی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و نهایت برای کنترل موتور وظایف مربوطه را انجام می دهد.

انواع فرآیند های کنترل

یکی از روش های انتخاب تجهیزات ابزار دقیق تشخیص این است که دقیقاً چه هدفی دارید و باید ماهیت فرآیند مشخص شود. آیا شما قصد دارید فشار، دما، سطح یا جریان را اندازه بگیرید. هرکدام از این کمیت ها ابزار متفاوتی را دارد که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد.

ابزار اندازه گیری دما

از این ابزارها در صنعت بسیار استفاده می شود به عنوان مثال در صنعت پزشکی، دارویی، صنعتی و ... برای اندازه گیری میزان سردی و گرمی یک جسم و مشخص کردن میزان دما از این ابزارها استفاده می کند که به دو دسته کلی ترمومتر و ترموکوپل دسته بندی می شود.

ابزار اندازه گیری فشار

ازنظر فیزیکی فشار مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. حال میزان فشار وارد شده بر جسم، مایع یا سیال بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای اندازه گیری آن از روش و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. فشاری که از در لوله و اتصالات در جریان است در صورتی که تحت کنترل و محدوده مشخص باشد مشکلی پیش نمی آید که این نظارت و کنترل را می توان به کمک فشار سنج ها که به آنها گیج فشار یا مانومتر می گویند انجام داد.

ابزار اندازه گیری جریان یا فلو

میزان جریان عبوری از یک سطح در یک زمان مشخص جریان یا دبی گفته می شود که میزان آن بر اساس حجم، لیتر یا جرم قابل محاسبه است. برای محاسبه فلو از ابزارهای مختلفی مانند فلومتر، فلو سوئیچ، روتامتر استفاده می کنند.

ابزار اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامتر هایی است که کنترل آن در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صوت رد شدن از سطح مورد نظر ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. لول ترانسیمتر یکی از ابزار هایی است که خروجی الکتریکی متناسب با سطح را ایجاد میکند و بعد از رسیدن به سطح مورد نظر خروجی مورد نظر را نمایش میدهد. از ترانسمیتر ها در اندازه گیری سطح مخزن های مختلف استفاده میشود.