مطالب
آیـا ویـروس کـرونـا از طـریـق مـرغ قـابـل انـتـقـال اسـت ؟

آیـا ویـروس کـرونـا از طـریـق مـرغ قـابـل انـتـقـال اسـت ؟



  • خانی
  • ۱۳۹۹/۰۴/۱۲ ۱۲:۲۷:۱۰
  • ۵۴۸


این روزها ویروس کرونا دغدغه‌ بسیار مهم مردم کشورمان محسوب می‌شود که سبب نگرانی‌هایی برای خانواده‌ها شده است. ولی آنچه که مردم را بیشتر نگران می‌کند شایعاتی است که برای خوردن و یا نخوردن مواد غذایی در فضای مجازی منتشر و میلیون‌ها بار باز نشر می‌شود.

یکی از شایعاتی که در این چند روز اخیر با آن رو به رو بودیم هشدار به نخریدن و نخوردن مرغ و ارتباط آن با ابتلا به ویروس کرونا بود که به سرعت در کانال‌ها و سایت‌های مجازی دست به دست می‌چرخید و ذهن مردم را به خود مشغول می‌کرد.

ویروس کرونا این روز‌ها آرامش را از افراد گرفته و آنها را با نگرانی روبه رو کرده است. اما به گفته متخصصان بهداشت و کسانی که در این زمینه فعالیت دارند در صورتی که بهداشت فردی مانند شستشوی مداوم دست‌ها با آب و صابون یا مایع رعایت شود جای هیچ نگرانی نیست.

اما بعضی افراد حسابی خود را سرگرم این ویروس کردند و با حساسیت بیش از حد مانند ضدعفونی کردن تمامی سطح خارج از عرف خود و دیگران را در معرض آزار و اذیت قرار داده‌اند.

ارتباط کرونا با گوشت مرغ

براساس این گزارش به گفته متخصصان تغذیه و بهداشت ویروس کرونا در حال حاضر از دام به انسان منتقل نمی‌شود؛ ممکن است شباهت بین کرونا و ویروس موجود در خفاش باشد اما هم اکنون موضوع انتقال به انسان مطرح است.

کرونا هیچ ارتباطی به گوشت مرغ و قرمز ندارد و به‌هیچ‌ عنوان سبب آلودگی گوشت، مرغ و لبنیات نمی‌شود اما گوشت و مرغ به شکل ثانویه می‌توانند آلوده باشند.در این میان طی روزهای اخیر از مهمترین معضلات این صنعت در عرصه بازار، قطعه و بی‌استخوان کردن مرغ توسط مغازه‌های مرغ‌فروشی‌ها است.

علاوه بر غیربهداشتی بودن به مانع بزرگی در انتشار آلودگی از عدم استفاده از ماسک، دستکش یکبار مصرف و نبود علایم بیماری و سلامتی کامل نیروها تبدیل شده که در همین راستا قطعه‌بندی و طعم‌دار کردن گوشت مرغ و فروش آن در مراکز عرضه از قبیل قصابی‌ها، سوپرمارکت‌ها، مرغ فروشی‌ها و سایر مراکز فاقد مجوز از دامپزشکی ممنوع شد.

قطعه کردن مرغ در فروشگاه ها

در همین راستا با توجه به وضعیت شیوع بیماری کرونا در کشور بخشنامه‌ای در استان‌ها ابلاغ‌ شد که تمام دست‌اندکاران در کشتارگاه‌ها، مراکز قطعه‌بندی، بسته‌بندی، تولید، توزیع و عرضه موظف‌اند هم کارکنان را از لحاظ سلامت زیر‌نظر داشته باشند که اگر کسی مشکوک به بیماری بود به علوم پزشکی معرفی کنند و تمام آنها دارای کارت سلامت باشند و هم حین کار دستکش، ماسک و وسایل حفاظت فردی استفاده شود و ورودی مراکز قطعه‌ و بسته‌بندی گوشت تب‌سنجی برای کارکنان انجام شود.

بهترین راه خرید مرغ، تهیه مرغ بسته بندی شده با تاریخ معتبر به صورت کامل یا قطعه شده است.شهروندان به منظور حفظ سلامت خود باید از مصرف محصولات نیم‌پز و خام صرف نظر کنند.

خرد کردن مرغ و گوشت در منزل

شهروندان هنگامی که مرغ را در منزل تکه تکه کردند باید تخته برش، چاقو و تمامی سطوحی که مرغ یا گوشت با آن در تماس بوده را با آب داغ و صابون بشویید. این ویروس به دمای بالا و صابون حساس است و سریع از بین می‌رود.

همچنین پخت کامل گوشت قرمز و مرغ نیز به دلیل استفاده از دماهای بالاتر از ۷۰ درجه سانتی‌گراد ویروس را از بین می‌برد. پس از اتمام کار با مواد خام حتما دستان خود را با دقت بشویید و از تماس دست آلوده با سطوح یا غذاهای پخته یا آماده به مصرف جدا اجتناب کنید.

براساس این گزارش طبق اعلام صحت و سلامت گوشت مرغ و فراورده‌های طیور توسط اداره‌کل دامپزشکی کل کشور، منع مصرف گوشت مرغ یک شایعه بی‌اساس بوده و مردم می‌توانند بدون هیچ نگرانی آن را خریداری و مصرف کنند.


دیدگاه ها

ارسال نظر


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


پرشین ابزار دقیق باتجربه چندین سال در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با معروف ترین برندها که دارای بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها است فعالیت می کند و توانسته سهم خوبی از بازار ابزار تجهیزات اندازه گیری را به خود اختصاص دهد. ابزار دقیق با کمک ابزاری مانند فلومتر، روتامتر، لول ترانسمیتر، فلو سوئیچ، لول سوئیچ، شیربرقی، سنسور فشار، گیج فشار یا مانومتر و ... پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار و جریان را اندازه گیری می کند.

در اندازه گیری مقدار یک کمیت با یک استاندارد مشخص مقایسه می شود و نتیجه به دست آمده به صورت عدد نمایش داده می شود. حال در صنعت برای اندازه گیری کمیت های مختلف مانند دما، فشار و جریان با تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری می کنیم. تجهیزات به 4  گروه عمده تقسیم می شوند:

  1. تجهیزاتی که فقط اندازه گیری کرده و روی نمایش گر خود نشان می دهد.
  2. تجهیزاتی که اندازه گیری می کنند و عدد به دست آمده را ثبت می کنند.
  3. ابزارهایی که این کمیت ها را کنترل می کند.
  4. ابزارهایی که هر سه وظیفه کنترل، ثبت و نمایش را انجام می دهد.

معرفی سیستم ها و تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق را می توان با کمک یک مثال ساده بیان کرد. فرض کنید در سیستم تنظیم خودکار سوخت موتور، ترانسمیتر فشارو سنسور سرعت وضعیت موتور را مورد بازبینی قرار می دهد. اطلاعات بدست آمده از طریق این سنسورها به وسیله یک پردازنده مانند شیربرقی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و نهایت برای کنترل موتور وظایف مربوطه را انجام می دهد.

انواع فرآیند های کنترل

یکی از روش های انتخاب تجهیزات ابزار دقیق تشخیص این است که دقیقاً چه هدفی دارید و باید ماهیت فرآیند مشخص شود. آیا شما قصد دارید فشار، دما، سطح یا جریان را اندازه بگیرید. هرکدام از این کمیت ها ابزار متفاوتی را دارد که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد.

ابزار اندازه گیری دما

از این ابزارها در صنعت بسیار استفاده می شود به عنوان مثال در صنعت پزشکی، دارویی، صنعتی و ... برای اندازه گیری میزان سردی و گرمی یک جسم و مشخص کردن میزان دما از این ابزارها استفاده می کند که به دو دسته کلی ترمومتر و ترموکوپل دسته بندی می شود.

ابزار اندازه گیری فشار

ازنظر فیزیکی فشار مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. حال میزان فشار وارد شده بر جسم، مایع یا سیال بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای اندازه گیری آن از روش و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. فشاری که از در لوله و اتصالات در جریان است در صورتی که تحت کنترل و محدوده مشخص باشد مشکلی پیش نمی آید که این نظارت و کنترل را می توان به کمک فشار سنج ها که به آنها گیج فشار یا مانومتر می گویند انجام داد.

ابزار اندازه گیری جریان یا فلو

میزان جریان عبوری از یک سطح در یک زمان مشخص جریان یا دبی گفته می شود که میزان آن بر اساس حجم، لیتر یا جرم قابل محاسبه است. برای محاسبه فلو از ابزارهای مختلفی مانند فلومتر، فلو سوئیچ، روتامتر استفاده می کنند.

ابزار اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامتر هایی است که کنترل آن در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صوت رد شدن از سطح مورد نظر ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. لول ترانسیمتر یکی از ابزار هایی است که خروجی الکتریکی متناسب با سطح را ایجاد میکند و بعد از رسیدن به سطح مورد نظر خروجی مورد نظر را نمایش میدهد. از ترانسمیتر ها در اندازه گیری سطح مخزن های مختلف استفاده میشود.