مطالب
ماهی یا گوشت قرمز ؟ مسئله این است!

ماهی یا گوشت قرمز ؟ مسئله این است!



  • خانی
  • ۱۳۹۹/۰۹/۰۲ ۱۰:۰۱:۱۷
  • ۴۱۷


بدون تلف کردن وقت به سراغ جواب این سوال می رویم که چرا باید ماهی را جایگزین گوشت قرمز کنیم؟

پیش گفتار

گوشت مجموعه‌ای از بافت‌های عضلانی، پیوندی و استخوانی است. گوشت به عنوان یک مادة غذائی با ارزش پروتئینی بالا به چندین رده کلی تقسیم شده است: بطور کلی بزرگترین رده گوشت برحسب حجم مصرف، گوشت قرمز مانند گوشت گوسفند و گوساله میباشد، بعد از آن گوشت سفید از قبیل گوشت طیور و پرندگان اهلی مانند مرغ و بوقلمون که از نظر میزان مصرف در رده دوم قرار دارند و گوشت ماهی‌ها و دیگر آبزیان دریائی مانند میگو و خرچنگ در رده سوم قرار میگیرند.ارزش غذائی پروتئین گوشت (گوشت سفید و قرمز) نسبت به پروتئین گیاهی بیشتر است، چون مقدار زیادی از اسید آمینه های ضروری برای حفظ سلامتی بدن را داراست و به همین دلیل هم بیرون از یخچال خیلی زود فاسد می‌شود.چربی در گوشت معمولاً به دو صورت آشکار و پنهان دیده می‌شود که چربی گوشت قرمز بیش از گوشت سفید می‌باشد.

چربی غذاهای دریائی به طور عمده از اسیدهای چرب غیراشباع است که بنام اسیدهای چرب امگا-3 معروفند. همچنین میزان کلسترول در آبزیان بسیار کم است. غذاهای دریائی دارای انواع املاح و ویتامین‌ها از قبیل ویتامین A، D، ویتامین‌های گروه Bاملاحی چون فسفر و کلسیم می‌باشند.اسیدهای چرب امگا-3 موجود در غذاهای دریائی، افسردگی و بداخلاقی را از بین می‌برد و باعث تقویت قلب، مغز، قدرت بینائی، حافظه و تنظیم فشار خون می‌شود و بخاطر همین خواص ارزنده و مفید است که توصیه به خوردن بیشتر گوشت سفید بخصوص گوشت ماهی و دیگر آبزیان می‌شود.



چربی ماهی

 چربی ماهی و سایر پستانداران دریایی با چربی موجود در غذاهای دیگر متفاوت و حتی با چربی‌های گیاهی فرق می‌کند و عمدتاً از اسیدهای چرب غیراشباع درست‌شده است ( حال‌آنکه چربی موجود در گوشت قرمز  و دانه‌های روغنی و حتی گوشت سفید طیور عمدتاً از چربی‌های اشباع‌شده تشکیل گردید است) در چربی گوشت‌های دریایی و آبزیان نوع خاصی از اسیدهای چرب وجود دارد که در چربی موجود گوشت قرمز و دانه‌های گیاهی دیده نمی­شود. به این دسته از چربی‌ها اسید چرب امگا3 گفته می­شود غنی بودن گوشت آبزیان از اسیدهای چرب مثل EPA، DHA و همچنین گروه لینولئیک، لینولئیک و آرشیدونیک، ازنظر تغذیه‌ای، جایگاه خاصی به آبزیان می‌دهد بر اساس تحقیقات و مطالعات کلینیکی صورت گرفته، مصرف ماهی و فرآورده‌های آبزیان تأثیر شگرفی بر پیشگیری و حتی درمان بسیاری از بیماری‌ها را دارد، بنابراین بهتر است که ماهی بخوریم.

پروتئین ماهی

 مقدار پروتئین در گوشت ماهی معمولاً بین ۲۰ ـ ۱۵ درصد بوده که گاهی اوقات ممکن است به کمتر از ۱۵ درصد و یا بالاتر از ۲۸ درصد نیز برسد. پروتئین ماهی حاوی میزان زیادی اسیدآمینه‌های لیزین و متیونین بوده که در پروتئین‌های گیاهی به میزان کمتری وجود دارد. در مقایسه با گوشت مرغ اسیدآمینه تریپتوفان موجود در گوشت آبزیان، به میزان بالاتری بوده، بطوریکه این اسیدآمینه قابلیت تبدیل به نیاسین را داشته و مانند یک ویتامین در بافت بدن نقش تنظیم‌کنندگی ایفا می‌کند.

مواد معدنی ماهی

ماهی از نظر مواد معدنی غنی است .به عنوان مثال میزان کلسیم ماهی بسیار بیشتر از کلسیم گوشت قرمزمی باشد. به‌طوری‌که در 100 گرم گوشت ماهی و میگو به ترتیب 650 و 323 میلی‌گرم کلسیم وجود دارد .درحالی‌که در 100 گرم گوشت قرمز بخصوص گوشت گاو و گوسفند این میزان به ترتیب 68  و 150 میلی‌گرم هست. میگو و ماهی به لحاظ دارا بودن سلنیوم نسبت به گوشت مرغ برتری دارند. مطالعات نشان داده که مصرف روزانه ۱۲۰ گرم میگو تقریبا ۸۰ درصد نیاز روزانه سلنیم را تأمین می‌کند. این عنصر همچنین در جلوگیری از پیری زودرس مؤثر است. یکی از عناصر مهم و ضروری در ساختار آنزیم­ها و خون، آهن است که ماهی و میگو از منابع غنی آهن محسوب می‌گردند.

هضم پذیری گوشت ماهی

ماهی بخوریم تا گوارش سالم داشته باشیم زیرا در گوشت ماهی کمتر مواد کلاژن و بافت پیوندی همبند (ماده‌ای که با پخت زیاد تولید ژلاتین می‌نماید) وجود دارد همان ماده‌ای که اگر زیاد باشد هضم را مشکل می­کند. بنابراین به علت اینکه ماهی از این ماده زیاد ندارد هضم آن از گوشت آسان‌تر است .میزان هضم پذیری گوشت ماهی بین 98 ـ 89 درصد هست، درحالی‌که این مورد درباره گوشت مرغ و گاو 90-78 درصد است. حتی مددت زمان هضم درون معده گوشت ماهی حدود 45-60 دقیقه و این زمان برای گوشت قرمز حدود 180 دقیقه به طول می‌انجامد که این زمان طولانی باعث می‌شود گوارش فشار بیشتری را تحمل کند. بنابراین توصیه میشود بازهم ماهی بخوریم.


مقایسه ارزش غذایی گوشت قرمز و ماهی

 حال به مقایسه ی جزئی تری میان گوشت قرمزوماهی می پردازیم تادرنهایت باردیگربه پاسخ این سوال برسیم که چراماهی بهترازگوشت قرمزاست؟

همان طورکه گفته شد،گوشت ماهی دارای 15 تا 20 درصد پروتئین بوده در حالیکه گوشت قرمز  دارای 5 تا 15 درصد پروتئین می باشد . بنابر این 100 گرم ماهی بیشتر از 100  گرم گوشت قرمز به بدن شما پروتئین می رساند .

ماهی های کم چربی کمتر از 5 درصدو گوشت های قرمز 20 تا 30 درصد چربی دارند .

 

چربی در ماهی طوری تقسیم شده که می توان آنرا جدا نمود در صورتی که در گوشت قرمز ، چربی طوری در بافت آن پخش شده که این کار با زحمت صورت می گیرد .

 

میزان آب موجود در 100 گرم ماهی 75 گرم بوده در حالیکه این میزان در 100 گرم گوشت قرمز بین 65 تا 70 گرم متغیر است .

 

در گوشت ماهی کمتر مواد کلاژن (ماده ای که با پخت زیاد تولید ژلاتین می نماید ) وجود دارد .همان ماده ای که اگر زیاد باشد هضم رامشکل می کند . بنابراین به علت اینکه ماهی از این ماده زیاد نداردهضم آن از گوشت آسانتر است .

 

میزان کلسیم ماهی بسیار بیشتر از کلسیم گوشت قرمزمی باشد .بطوری که در 100 گرم گوشت ماهی و میگو به ترتیب 650 و 323 میلی گرم کلسیم وجود دارد .در حالی که در 100 گرم گوشت قرمز بخصوص گوشت گاو و گوسفند این میزان به ترتیب 68و 150 میلی گرم می باشد .

 

میزان کالری موجود در 100 گرم گوشت قرمز مثلا گوشت گاو به طور متوسط 220 کالری می باشد . در صورتی که این میزان در 100 گرم ماهی فقط 80 کالری می باشد .

 

ماهی کمتر از گوشت خاصیت حرارت بخشی دارد (به علت دارابودن مقادیر کمتر چربی در آن ).

 

میزان آهن موجود در گوشت قرمز بیش از ماهی بوده ولی میزان ید گوشت ماهی بیشتر از گوشت قرمز است .

نتیجه گیری

 در نهایت، همانطور که پزشکان توصیه می کنند و ما نیز توضیح د ادیم ماهی خواص بیشتری را به شما میرساند در حالی که ضررهای گوشت قرمز را نیز ندارد! پس  به شما پیشنهاد می کنیم که مصرف گوشت قرمز را در برنامه غذایی خود کم کرده و به جای آن ماهی و دیگر آبزیان را جایگزین کنید تا از فواید این مواد غذایی استفاده ببرید و سلامت بدن خود را تضمین کنید.


دیدگاه ها

ارسال نظر


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


پرشین ابزار دقیق باتجربه چندین سال در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با معروف ترین برندها که دارای بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها است فعالیت می کند و توانسته سهم خوبی از بازار ابزار تجهیزات اندازه گیری را به خود اختصاص دهد. ابزار دقیق با کمک ابزاری مانند فلومتر، روتامتر، لول ترانسمیتر، فلو سوئیچ، لول سوئیچ، شیربرقی، سنسور فشار، گیج فشار یا مانومتر و ... پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار و جریان را اندازه گیری می کند.

در اندازه گیری مقدار یک کمیت با یک استاندارد مشخص مقایسه می شود و نتیجه به دست آمده به صورت عدد نمایش داده می شود. حال در صنعت برای اندازه گیری کمیت های مختلف مانند دما، فشار و جریان با تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری می کنیم. تجهیزات به 4  گروه عمده تقسیم می شوند:

  1. تجهیزاتی که فقط اندازه گیری کرده و روی نمایش گر خود نشان می دهد.
  2. تجهیزاتی که اندازه گیری می کنند و عدد به دست آمده را ثبت می کنند.
  3. ابزارهایی که این کمیت ها را کنترل می کند.
  4. ابزارهایی که هر سه وظیفه کنترل، ثبت و نمایش را انجام می دهد.

معرفی سیستم ها و تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق را می توان با کمک یک مثال ساده بیان کرد. فرض کنید در سیستم تنظیم خودکار سوخت موتور، ترانسمیتر فشارو سنسور سرعت وضعیت موتور را مورد بازبینی قرار می دهد. اطلاعات بدست آمده از طریق این سنسورها به وسیله یک پردازنده مانند شیربرقی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و نهایت برای کنترل موتور وظایف مربوطه را انجام می دهد.

انواع فرآیند های کنترل

یکی از روش های انتخاب تجهیزات ابزار دقیق تشخیص این است که دقیقاً چه هدفی دارید و باید ماهیت فرآیند مشخص شود. آیا شما قصد دارید فشار، دما، سطح یا جریان را اندازه بگیرید. هرکدام از این کمیت ها ابزار متفاوتی را دارد که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد.

ابزار اندازه گیری دما

از این ابزارها در صنعت بسیار استفاده می شود به عنوان مثال در صنعت پزشکی، دارویی، صنعتی و ... برای اندازه گیری میزان سردی و گرمی یک جسم و مشخص کردن میزان دما از این ابزارها استفاده می کند که به دو دسته کلی ترمومتر و ترموکوپل دسته بندی می شود.

ابزار اندازه گیری فشار

ازنظر فیزیکی فشار مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. حال میزان فشار وارد شده بر جسم، مایع یا سیال بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای اندازه گیری آن از روش و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. فشاری که از در لوله و اتصالات در جریان است در صورتی که تحت کنترل و محدوده مشخص باشد مشکلی پیش نمی آید که این نظارت و کنترل را می توان به کمک فشار سنج ها که به آنها گیج فشار یا مانومتر می گویند انجام داد.

ابزار اندازه گیری جریان یا فلو

میزان جریان عبوری از یک سطح در یک زمان مشخص جریان یا دبی گفته می شود که میزان آن بر اساس حجم، لیتر یا جرم قابل محاسبه است. برای محاسبه فلو از ابزارهای مختلفی مانند فلومتر، فلو سوئیچ، روتامتر استفاده می کنند.

ابزار اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامتر هایی است که کنترل آن در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صوت رد شدن از سطح مورد نظر ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. لول ترانسیمتر یکی از ابزار هایی است که خروجی الکتریکی متناسب با سطح را ایجاد میکند و بعد از رسیدن به سطح مورد نظر خروجی مورد نظر را نمایش میدهد. از ترانسمیتر ها در اندازه گیری سطح مخزن های مختلف استفاده میشود.