مطالب
مرغ همسایه غاز است؛ چراغ سبز دولت برای واردات گوشت یخی/ بلاتکلیفی ۳۰۰ هزار راس دام آماده کشتار/ تولیدکننده داخلی: گوش شنوایی وجود ندارد

مرغ همسایه غاز است؛ چراغ سبز دولت برای واردات گوشت یخی/ بلاتکلیفی ۳۰۰ هزار راس دام آماده کشتار/ تولیدکننده داخلی: گوش شنوایی وجود ندارد



  • خانی
  • ۱۳۹۹/۱۲/۰۲ ۱۱:۲۹:۲۱
  • ۲۵۶


قیمت هر کیلو گوشت قرمز در هفته‌های اخیر با رشد ۱۵ تا ۲۰ هزار تومانی به بیش از ۱۳۰ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران طی مصاحبه‌ای با تابناک اقتصادی گفت: تحت شرایطی می‌توان این گوشت را به قیمت هر کیلو ۱۰۵ هزار تومان به دست مصرف کننده رساند.


مدتی است که قیمت گوشت قرمز که یکی از کالا‌های اساسی محسوب می‌شود با نوساناتی رو به رو شده است و قیمت هر کیلو گوشت قرمز در هفته‌های اخیر ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان افزایش یافته است.

به گزارش تابناک اقتصادی، این افزایش قیمت گوشت قرمز در حالی اتفاق افتاده است که دامداران با مازاد تولید مواجه هستند و قیمت دام زنده هم تغییر چندانی نداشته است. معاون وزیر جهاد کشاورزی وجود واسطه‌ها را عامل اصلی افزایش قیمت گوشت قرمز عنوان می‌کند.
 
مرتضی رضایی طی مصاحبه‌ای گفت: وجود واسطه‌های متعدد در افزایش قیمت گوشت دخیل است به گونه‌ای که هر واسطه حدود ۱۰ درصد بر قیمت آن می‌افزاید.

اما مسئولین پشتیبانی امور دام عنوان می‌کنند که عامل اصلی افزایش قیمت گوشت قرمز، افزایش تقاضا است و رضا سالمی مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران طی مصاحبه‌ای با صدا و سیما گفت: با قرارداد‌های پیش خریدی که با دامداران منعقد کردیم و نهاده در اختیار آن‌ها قرار دادیم، هم اکنون گوشت گرم آماده تحویل است. وی افزود: از اول اسفند با توزیع گوشت منجمد و گوشت گرم در میادین میوه و تره بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و صنوف منتخب قطعا ما شاهد کاهش قیمت گوشت قرمز خواهیم بود.

پرسشی که در این بین مطرح است این است که چرا قیمت گوشت قرمز واقعا افزایش یافت و قیمت واقعی گوشت قرمز باید چند باشد؟

سید احمد مقدسی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران طی مصاحبه‌ای با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: موضوع عرضه مستقیم گوشت قرمز که در سال گذشته پیشنهاد داده شد به هیچ کجا نرسید.
 
وی افزود: اگر ستاد تنظیم بازار اجازه دهد که شرکت پشتیبانی امور دام نه تنها ذخایر استراتژیک مورد نیاز خود را از منابع داخلی تامین کند بلکه اجازه دهد که این شرکت به عنوان تامین کننده گوشت برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای و ... دائم در بازار حضور داشته باشد. وی با انتقاد از اینکه چرا باید گوشت را یخی کنیم و به دست مصرف کننده برسانیم، افزود: این شرکت می‌تواند گوشت را بخرد و همانجا بین مصرف کنندگان توزیع کند.

مقدسی اظهار داشت: متاسفانه ستاد تنظیم بازار به شرکت پشتیبانی امور دام این اجازه را داده است که گوشت گوساله را از منابع داخلی و دامداران داخلی تا سقف ۸۲۵۰۰ تومانی خریداری کند، اما گوشت یخی خارجی (برزیلی) را تا سقف ۱۲۰ هزار تومان هم اجازه خرید داده است.

این فعال حوزه دامدارای گفت: پیشنهاد ما این است که حداقل گوشت قرمز را با همان قیمتی که گوشت خارجی را خریداری می‌کند، از دامدار داخلی هم خریداری کند.
 
وی افزود: هر کیلو گوشت یخ زده برزیلی ۳.۸ یورو قیمت دارد که اگر بخواهند آن را وارد کشور کنند ۱۴۱ هزار تومان تمام می‌شود.

مقدسی اظهار داشت: تفاوت من با تولیدکننده خارجی چیست؟ من تولیدکننده گوشت گرم را به شرکت پشتیبانی می‌دهم. وی ادامه داد: توان تولید ما خیلی بالاست و فراتر از نیاز کشور می‌توانیم تولید کنیم. ما به راحتی می‌توانیم در سال یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید کنیم. اگر اجازه دهند که تولیدکننده با سود منطقی ۱۰ درصدی گوشت خود را به فروش برساند.

مقدسی قیمت هر کیلو گوشت قرمز تمام شده را ۱۰۵ هزار تومان اعلام کرد و ادامه داد: هم اکنون با قیمت ۸۲۵۰۰ تومانی که امور پشتیبانی از ما خریداری می‌کند ما باید با ۲۰ هزار تومان ضرر این گوشت را بفروشیم.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران گفت: پیشنهاد ما این است که حداقل شرکت پشتیبانی امور دام هر کیلو گوشت قرمز را با همین قیمت ۱۰۵ هزار تومان از ما خریداری کند. تازه ما گوشت گرم را به این قیمت می‌دهیم و خارجی گوشت یخ زده را به قرار هر کیلویی ۱۲۰ هزار تومان می‌دهد.

وی در پاسخ به این که چه کسی باید از تولید داخلی گوشت قرمز حمایت کند و دستور دهد هر کیلو گوشت قرمز به قیمت ۱۰۵ هزار تومان از دامدار خریداری شود، گفت: ستاد تنظیم بازار باید این اجازه را به شرکت پشتیبانی امور دام بدهد.

مقدسی در مورد اینکه آیا واردات گوشت گرم هم داریم گفت: خیلی محدود است و آن هم گوشت گوسفند است که وارد می‌کنند. وی ادامه داد: واردات هم، هم اکنون به دلیل بالا بودن نرخ جهانی محدود شده است و از سویی هم از تولیدکننده داخلی که توان تولید را دارد گوشت قرمز را ارزان می‌خرند.

وی افزود: اگر شرکت پشتیبانی امور دام با اجازه ستاد تنظیم بازار گوشت گرم را از ما ۱۰۵ هزار تومان خریداری کند می‌تواند به صورت مستقیم آن را در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به قیمت هر کیلو ۱۰۵ تا ۱۱۰ هزار تومان به فروش برساند.

مقدسی گفت: قیمت هر کیلو دام زنده ۴۰ هزار تومان است و با ده درصد سود ۴۴ هزار تومان برای خرید می‌شود. اگر کشتار و بسته بندی کند گوشت قرمز هر کیلویی ۱۰۵ هزار تومان تمام می‌شود.
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۳۰۰ هزار راس گاو آماده کشتار در واحد‌های دامی موجود است که متاسفانه نه اجازه می‌دهند صادر کنیم و نه اجازه می‌دهند که شرکت پشتیانی امور دام حداقل به قیمت گوشت وارداتی از تولیدکننده داخلی بخرد.  
 
 


دیدگاه ها

ارسال نظر


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


پرشین ابزار دقیق باتجربه چندین سال در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با معروف ترین برندها که دارای بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها است فعالیت می کند و توانسته سهم خوبی از بازار ابزار تجهیزات اندازه گیری را به خود اختصاص دهد. ابزار دقیق با کمک ابزاری مانند فلومتر، روتامتر، لول ترانسمیتر، فلو سوئیچ، لول سوئیچ، شیربرقی، سنسور فشار، گیج فشار یا مانومتر و ... پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار و جریان را اندازه گیری می کند.

در اندازه گیری مقدار یک کمیت با یک استاندارد مشخص مقایسه می شود و نتیجه به دست آمده به صورت عدد نمایش داده می شود. حال در صنعت برای اندازه گیری کمیت های مختلف مانند دما، فشار و جریان با تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری می کنیم. تجهیزات به 4  گروه عمده تقسیم می شوند:

  1. تجهیزاتی که فقط اندازه گیری کرده و روی نمایش گر خود نشان می دهد.
  2. تجهیزاتی که اندازه گیری می کنند و عدد به دست آمده را ثبت می کنند.
  3. ابزارهایی که این کمیت ها را کنترل می کند.
  4. ابزارهایی که هر سه وظیفه کنترل، ثبت و نمایش را انجام می دهد.

معرفی سیستم ها و تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق را می توان با کمک یک مثال ساده بیان کرد. فرض کنید در سیستم تنظیم خودکار سوخت موتور، ترانسمیتر فشارو سنسور سرعت وضعیت موتور را مورد بازبینی قرار می دهد. اطلاعات بدست آمده از طریق این سنسورها به وسیله یک پردازنده مانند شیربرقی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و نهایت برای کنترل موتور وظایف مربوطه را انجام می دهد.

انواع فرآیند های کنترل

یکی از روش های انتخاب تجهیزات ابزار دقیق تشخیص این است که دقیقاً چه هدفی دارید و باید ماهیت فرآیند مشخص شود. آیا شما قصد دارید فشار، دما، سطح یا جریان را اندازه بگیرید. هرکدام از این کمیت ها ابزار متفاوتی را دارد که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد.

ابزار اندازه گیری دما

از این ابزارها در صنعت بسیار استفاده می شود به عنوان مثال در صنعت پزشکی، دارویی، صنعتی و ... برای اندازه گیری میزان سردی و گرمی یک جسم و مشخص کردن میزان دما از این ابزارها استفاده می کند که به دو دسته کلی ترمومتر و ترموکوپل دسته بندی می شود.

ابزار اندازه گیری فشار

ازنظر فیزیکی فشار مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. حال میزان فشار وارد شده بر جسم، مایع یا سیال بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای اندازه گیری آن از روش و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. فشاری که از در لوله و اتصالات در جریان است در صورتی که تحت کنترل و محدوده مشخص باشد مشکلی پیش نمی آید که این نظارت و کنترل را می توان به کمک فشار سنج ها که به آنها گیج فشار یا مانومتر می گویند انجام داد.

ابزار اندازه گیری جریان یا فلو

میزان جریان عبوری از یک سطح در یک زمان مشخص جریان یا دبی گفته می شود که میزان آن بر اساس حجم، لیتر یا جرم قابل محاسبه است. برای محاسبه فلو از ابزارهای مختلفی مانند فلومتر، فلو سوئیچ، روتامتر استفاده می کنند.

ابزار اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامتر هایی است که کنترل آن در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صوت رد شدن از سطح مورد نظر ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. لول ترانسیمتر یکی از ابزار هایی است که خروجی الکتریکی متناسب با سطح را ایجاد میکند و بعد از رسیدن به سطح مورد نظر خروجی مورد نظر را نمایش میدهد. از ترانسمیتر ها در اندازه گیری سطح مخزن های مختلف استفاده میشود.