مطالب
معرفی انواع ماهی های جنوب ایران

معرفی انواع ماهی های جنوب ایران



  • خانی
  • ۱۴۰۰/۰۱/۰۸ ۱۴:۳۹:۵۷
  • ۱۵۰۲


اگر از طرفداران خوراک ماهی بپرسید که چه نوع ماهی‌ای را بیشتر از همه دوست دارند، حداقل یکی از ماهی های جنوب ایران از خوشمزه ترین و لذیذ ترین ماهی‌هایی هستند که می‌توانید طعمشان را بچشید و از فواید بسیار زیاد آنها برای سلامتی بهره ببرید.


یکی از نکات مهم و اساسی طبخ ماهی (از هر نوع) تازه بودن ماهی است. بیش از نیمی از خواص یک ماهی، به تازه بودن آن است. پس تا آنجا که ممکن است ماهی را فریز نکنید و تا زمانی که تازه است طبخش کنید. به این صورت هم طعم واقعی ماهی را می‌چشید و هم از تمام فواید ماهی بهره می‌برید.

پیشکادمی در این مطلب شما را با چند نوع از ماهی‌های جنوب ایران آشنا می‌کند.

 

ماهی شیر (چنعت) | Narrow-barred Spanish mackerel

ماهی شیر گونه‌ای از خانواده‌های ماهی تن است. احتمالاً نام این ماهی را زیاد شنیده باشید یا طعم آن را چشیده باشید. ماهی شیر یکی از خوشمزه‌ترین انواع ماهی جنوب است. این ماهی نام‌های بومی دیگری مثل کناد، خیاط، درک و چنعت هم دارد. ماهی شیر رگه‌های عرضی تیره‌رنگی دارد که از این لحاظ شبیه ماهی قباد است اما کمی از آن بزرگتر است. این ماهی اصلا خار ندارد و همین آن را محبوب تر می‌کند.

ویتامین‌های موجود در ماهی شیر، B12، A و C هستند. فسفر و کلسیم هم مواد معدنی موجود در این نوع ماهی هستند. گوشت ماهی شیر، می‌تواند نقش مهمی در مقابله بدن با رادیکال‌های آزاد داشته‌ باشد و همچنین از ابتلا به سرطان پیشگیری کند. افرادی که به گواتر مبتلا هستند و از کمبود ید رنج می‌برند، با مصرف ماهی، تا حد زیادی از ضعف در بدن خودشان، می‌کاهند.

 

ماهی حلوا سفید | White Pomfret or Silver Pomfret

ماهی حلوا، در دو نوع حلوا سفید (White Pomfret or Silver pomfret) و حلوای سیاه (Black Pomfret) وجود دارد. این ماهی استخوانی است، اما استخوان خیلی ساده از گوشت ماهی جدا می‌شود.  ماهی حلوای سفید، دارای کلسترول، ویتامین، امگا 3 و پروتئین‌های مهمی است. ماهی حلوای سفید را به صورت شکم‌پر طبخ کنید و یا از آن برای تهیه ته‌چین ماهی استفاده کنید.

 

ماهی حلوا سیاه | Black Pomfret

ماهی حلوای سیاه گوشت سفت و خوشمزه‌ای دارد! ارزش غذایی این ماهی خیلی شبیه ارزش غذایی ماهی حلوای سفید است. ماهی حلوای سیاه، دارای ویتامین‌های A و D و B12 است. این ویتامین‌ها، برای سیستم عصبی بدن بسیار ضروری‌اند. این ماهی برای پخت قلیه ماهی جنوب مناسب است.

 

ماهی تن (ماهی هوور) | Longtail Tuna

ماهی هوور یا سهوا (به گویش بومی)، گوشتی به رنگ قهوه‌ای تیره و شکلاتی دارد. ماهی هور، یکی از انواع ماهی‌های تن است که از آن کنسرو تهیه می‌شود. برخلاف دیگر انواع ماهی که رنگ گوشتشان سفید است، ماهی تن به‌علت گوشت پرخونی که دارد، تیره‌رنگ است. گوشت این ماهی، دارای میزان زیادی میوگلوبین (نوعی پروتئین) است و مانند گوشت بقیه ماهی‌ها سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است. این ماهی کاملا بدون خار نیست ولی خارهای کم و نرمی دارد.

 

ماهی راشگو | four-finger threadfin

ماهی راشگو (Four Finger Threadfin)، یکی از پرطرفدارترین ماهی‌های جنوب است. این ماهی یکی از زیباترین ماهی‌های دریای جنوب است و لقب آهوی دریا را دارد. نام‌های بومی ماهی راشگو، راژگو و طاهر است. دلیل پرطرفدار بودن ماهی راشگو، گوشت لذیذ و خوشمزه آن است که با هر نوع طبخی چیزی از طعم لذیذش کم نمی‌شود. می‌توانید ماهی راشگو را سرخ یا کباب کنید و یا با آن ته‌چین بندری درست کنید.

 

میش ماهی | Blackspotted Croaker

میش ماهی یکی از درشت‌ترین ماهی‌های جنوب است. این ماهی دارای خواص بسیار زیادی برای کودکان و زنان باردار است. میش ماهی پروتئین بسیار زیادی دارد و دارای یکی از مهم ترین املاح به نام فلوئور است. این ماده به سلامت و استحکام دندان کمک قابل توجهی می‌کند.

تیغ این ماهی زیاد نیست و گوشت فیله مناسبی دارد. بنابراین برای سرخ کردن، قلیه ماهی و کباب کردن، گزینه مناسبی به شمار می‌آید. میش ماهی از کمیاب ترین ماهی‌های خوراکی جنوب ایران است.

 

ماهی سرخو | John’s Snapper

ماهی سرخو، همانطور که از نامش پیداست، بدن سرخی دارد. نام‌های بومی آن آگال و حمرو هستند. با خوردن 100 گرم ماهی سرخو حدود 58% از پروتئین‌های مورد نیاز روزانه بدن‌ خود را تامین می‌کنید. یک منبع غنی از ویتامین‌های B12 و B6 است. این ماهی همچنین املاح مفیدی مثل فسفر و پتاسیم دارد که سطح هموسیستئین خون را کاهش می‌دهد و درنهایت منجر به کاهش خطر پارگی عروق خونی شما می‌شود.

 

ماهی هامور | Orange spotted grouper

هامور - که نام بومی آن ماهی حمور است - گوشت سفتی دارد، اما بسیار لذیذ و خوشمزه است. این ماهی هم مانند بقیه ماهی‌ها، دارای فسفر کافی و میزان زیادی پروتئین و ویتامین است که نیاز ضروری و روزانه بدن را تامین می‌کند. این ماهی را بپزید تا گوشت آن حسابی نرم شود.

 

مکتوس ارائه دهنده انواع ماهیان جنوب ایران در مشهد


دیدگاه ها

ارسال نظر


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


پرشین ابزار دقیق باتجربه چندین سال در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با معروف ترین برندها که دارای بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها است فعالیت می کند و توانسته سهم خوبی از بازار ابزار تجهیزات اندازه گیری را به خود اختصاص دهد. ابزار دقیق با کمک ابزاری مانند فلومتر، روتامتر، لول ترانسمیتر، فلو سوئیچ، لول سوئیچ، شیربرقی، سنسور فشار، گیج فشار یا مانومتر و ... پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار و جریان را اندازه گیری می کند.

در اندازه گیری مقدار یک کمیت با یک استاندارد مشخص مقایسه می شود و نتیجه به دست آمده به صورت عدد نمایش داده می شود. حال در صنعت برای اندازه گیری کمیت های مختلف مانند دما، فشار و جریان با تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری می کنیم. تجهیزات به 4  گروه عمده تقسیم می شوند:

  1. تجهیزاتی که فقط اندازه گیری کرده و روی نمایش گر خود نشان می دهد.
  2. تجهیزاتی که اندازه گیری می کنند و عدد به دست آمده را ثبت می کنند.
  3. ابزارهایی که این کمیت ها را کنترل می کند.
  4. ابزارهایی که هر سه وظیفه کنترل، ثبت و نمایش را انجام می دهد.

معرفی سیستم ها و تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق را می توان با کمک یک مثال ساده بیان کرد. فرض کنید در سیستم تنظیم خودکار سوخت موتور، ترانسمیتر فشارو سنسور سرعت وضعیت موتور را مورد بازبینی قرار می دهد. اطلاعات بدست آمده از طریق این سنسورها به وسیله یک پردازنده مانند شیربرقی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و نهایت برای کنترل موتور وظایف مربوطه را انجام می دهد.

انواع فرآیند های کنترل

یکی از روش های انتخاب تجهیزات ابزار دقیق تشخیص این است که دقیقاً چه هدفی دارید و باید ماهیت فرآیند مشخص شود. آیا شما قصد دارید فشار، دما، سطح یا جریان را اندازه بگیرید. هرکدام از این کمیت ها ابزار متفاوتی را دارد که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد.

ابزار اندازه گیری دما

از این ابزارها در صنعت بسیار استفاده می شود به عنوان مثال در صنعت پزشکی، دارویی، صنعتی و ... برای اندازه گیری میزان سردی و گرمی یک جسم و مشخص کردن میزان دما از این ابزارها استفاده می کند که به دو دسته کلی ترمومتر و ترموکوپل دسته بندی می شود.

ابزار اندازه گیری فشار

ازنظر فیزیکی فشار مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. حال میزان فشار وارد شده بر جسم، مایع یا سیال بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای اندازه گیری آن از روش و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. فشاری که از در لوله و اتصالات در جریان است در صورتی که تحت کنترل و محدوده مشخص باشد مشکلی پیش نمی آید که این نظارت و کنترل را می توان به کمک فشار سنج ها که به آنها گیج فشار یا مانومتر می گویند انجام داد.

ابزار اندازه گیری جریان یا فلو

میزان جریان عبوری از یک سطح در یک زمان مشخص جریان یا دبی گفته می شود که میزان آن بر اساس حجم، لیتر یا جرم قابل محاسبه است. برای محاسبه فلو از ابزارهای مختلفی مانند فلومتر، فلو سوئیچ، روتامتر استفاده می کنند.

ابزار اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامتر هایی است که کنترل آن در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صوت رد شدن از سطح مورد نظر ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. لول ترانسیمتر یکی از ابزار هایی است که خروجی الکتریکی متناسب با سطح را ایجاد میکند و بعد از رسیدن به سطح مورد نظر خروجی مورد نظر را نمایش میدهد. از ترانسمیتر ها در اندازه گیری سطح مخزن های مختلف استفاده میشود.