مطالب
طرز تهیه بهترین کباب شیشلیک گوسفندی از صفر تا صد!

طرز تهیه بهترین کباب شیشلیک گوسفندی از صفر تا صد!



  • خانی
  • ۱۴۰۰/۰۵/۲۳ ۱۴:۳۷:۱۱
  • ۹۴۵


شیشلیک از آن دست غذاهایی است که مطمئناً با چشیدن طعم آن، دوستدار آن می‌شوید؛ غذایی محبوب میان ایرانیان که تمام لذت خوردنش به این است که قاشق و چنگال را کنار گذاشته و با دست مشغول خوردن تکه‌های گوشت شوید. بهترین کباب شیشلیک که با عنوان کباب شاندیز نیز معروف است از راسته دنده‌ گوسفندی درست‌شده و به دلیل طبخ مخصوصی که دارد در منوی هر رستورانی دیده نمی‌شود. در این مقاله قصد داریم به تفصیل در مورد طرز تهیه بهترین کباب شیشلیک (یا کباب شاندیز) و نحوه پختن آن صحبت کنیم.


شیشلیک چیست؟

شیشلیک برگرفته از واژه‌ای ترکی است و به تمام کباب‌هایی که به سیخ کشیده شده‌اند گفته می‌شود؛ به عبارتی شیش در زبان ترکی قفقازی به معنای سیخ است و لیک به تمام گوشت‌هایی که به سیخ کشیده شده‌اند اطلاق می‌شود. بیشتر افراد به‌اشتباه تصور می‌کنند معنی شیشلیک یعنی کبابی که از شش تکه گوشت تشکیل‌شده باشد اما معنی شیشلیک، به‌ نوعی کباب سیخی اشاره دارد.

شیشلیک از خانواده کباب‌ها و از غذاهای بین‌المللی محسوب می‌شود؛ بهترین کباب شیشلیک کبابی است که از گوشت بره تهیه‌شده باشد اما در برخی کشورها ممکن است با توجه به فرهنگ بومی و محلی منطقه از گوشت دیگری نیز برای طبخ آن استفاده شود. این کباب که محصول اروپای غربی، قفقاز و آسیای مرکزی است، امروزه طرفداران بی‌شماری در سراسر جهان پیدا کرده است.

نحوه پختن شیشلیک کمی متفاوت‌تر از دیگر کباب‌ها است و فوت‌وفن خاصی دارد؛ اگر چه در اغلب رستوران‌ها شیشلیک با استخوان طبخ و سرو می‌شود اما ممکن است نوع بدون استخوان آن را نیز در برخی رستوران‌ها خصوصاً در خارج از کشور ببینید.

طرز تهیه بهترین کباب شیشلیک با استخوان

به‌طورکلی می‌توان گفت که بهترین کباب شیشلیک از دنده گوسفندی و به‌صورت کبابی و با قرار گرفتن بر روی حرارت مستقیم آتش تهیه می‌شود.
مواد لازم برای تهیه بهترین کباب شیشلیک مخصوص ۴ نفر


  • گوشت دنده گوسفندی با استخوان =۱ کیلو
    * پیاز درشت = ۲ عدد
    * ماست(در صورت تمایل) = ۲ قاشق غذاخوری
    * فلفل سیاه، نمک و زعفران دم‌کرده = به میزان لازم

طرز تهیه شیشلیک کبابی به این صورت است که گوشت دنده را به قطعات کوچک‌تر تقسیم می‌کنند به‌گونه‌ای که حداقل دو دنده روی هر تکه وجود داشته باشد. زعفران دم‌کرده و فلفل سیاه از اصلی‌ترین مواد طعم ‌دهنده شیشلیک هستند که بهتر است در همین ابتدا آن‌ها را به گوشت اضافه کرده و خوب باهم مخلوط کنید تا زعفران کاملاً به خورد تکه‌های گوشت‌ برود. سپس در مرحله‌ بعد پیازها را به‌صورت خلالی ریز کرده و به گوشت‌ها اضافه می‌کنیم.

در صورت تمایل می‌توانید مقداری ماست در انتها به گوشت‌ها اضافه کنید. از دیگر مواد طعم‌دهنده شیشلیک که در برخی دستورات طرز تهیه شیشلیک کبابی از آن‌ها نام برده شده است می‌توان به آب‌لیمو تازه، مقداری آب انار، کمی دارچین و میخک اشاره کرد که هر شخصی می‌تواند با توجه به سلیقه خود از آن‌ها استفاده کند.

در مرحله بعد لازم است روی گوشت‌ها سلفون کشیده و حداقل به مدت ۵ تا ۶ ساعت در یخچال قرار دهید. پس از گذشت زمان ذکر شده گوشت‌ها را از یخچال خارج کرده و روی تخته کار قرار می‌دهیم؛ دنده‌ آن را در دست گرفته و قسمت بالای دنده که شامل گوشت دنده است را به‌وسیله بیفتک کوب به‌آرامی می‌کوبیم؛ حال نوبت سیخ کشیدن دنده‌ها است.

برای سیخ کشیدن تکه‌های گوشت آن را به شکلی در سیخ می‌کشیم که از وسط دو استخوان دنده رد شود. بعد از این که کباب‌ها به سیخ کشیده شدند آن‌ها را به روی حرارت ملایم آتش قرار داده تا پخته شوند. توجه داشته باشید اگر حرارت زیاد باشد، ممکن است روی کباب بسوزد و داخل آن خام بماند، که شکل خوشایندی نخواهد داشت. می‌توانید در حین اینکه دنده‌ها به‌ آرامی در حال مغزپخت شدن هستند؛ مقداری کره، آب‌لیمو و زعفران دم‌کرده را باهم مخلوط کرده و با یک قلمو آن را بر روی کباب بمالید تا کبابتان خوش‌عطر و تردتر شود.

طرز تهیه بهترین کباب شیشلیک بدون استخوان

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که نوع بدون استخوان کباب شیشلیک همان کباب‌برگ است اما نحوه برش گوشت شیشلیک بدون استخوان با کباب‌برگ متفاوت است و این نکته‌ تمایز این دو کباب خوشمزه از یکدیگر است.

در کنار طبخ بهترین کباب شیشلیک با استفاده از دنده‌ گوسفندی می‌توان به نوع بدون استخوان این کباب نیز اشاره کرد؛ طرز پختن شیشلیک بدون استخوان نیز مانند کباب شیشلیک با استخوان است با این تفاوت که به‌جای استفاده از دنده گوسفندی می‌توان از گوشت راسته‌ یا فیله گوساله استفاده کرد. قطر گوشت‌ها نباید از دو سانتی‌متر بیشتر باشد.

رنده کردن یک کیوی روی تکه‌های گوشت باعث نرم‌تر شدن کباب شده و آن را تردتر می‌کند، به این منظور یک کیوی را روی گوشت رنده کنید و یک ربع زمان دهید، سپس گوشت را از کیوی جدا کرده و در مواد آماده‌شده بخوابانید(ماندن طولانی‌مدت کیوی بروی گوشت سبب از بین رفتن بافت گوشت خواهد شد). اگر بین قطعه‌های گوشت تکه‌های کوچک دنبه به سیخ بکشید، کباب حالت خشکی نخواهد گرفت و خوشمزه‌تر خواهد شد. اگر تمایل دارید که کباب شیشلیک بدون استخوان را بدون دنبه تهیه کنید می‌توانید در حین مغزپخت شدن تکه‌های گوشت روی آن سس کباب بمالید تا خوش‌طعم‌تر شده و بهتر سرخ شود.

طرز تهیه شیشلیک سرخ شده

اگر قصد تهیه‌ یک کباب خوشمزه خانگی را دارید اما مکانی برای درست کردن کباب ندارید یکی از پیشنهادهای ما به شما نوع سرخ‌شده‌ شیشلیک است. طرز تهیه شیشلیک سرخ شده بسیار ساده است برای این کار ابتدا دنده‌ها را به همراه پیاز خورد شده و ادویه‌جاتی نظیر نمک و فلفل، طعم‌دار کنید؛ بعد از گذشت چند ساعت گوشت‌ها کاملاً طعم‌دار شده و آماده سرخ شدن در تابه است. به این صورت که ابتدا ماهی‌تابه را روی شعله گاز قرار داده و درون آن به مقدار لازم روغن بریزید پس‌ از این که روغن داغ شد، دنده‌ها را بین ۵ تا ۱۰ دقیقه سرخ‌کنید. البته امکان دارد دنده چربی زیادی داشته باشد که در این صورت نیازی به استفاده از روغن نیست، چرا که چربی دنده، به تنهایی جایگزین روغن است و باعث سرخ شدن آن‌ها خواهد شد.

بعد از این که دو طرف دنده‌ها به‌خوبی سرخ شد، می‌توانید مقداری آب به آن اضافه کنید، حال شعله گاز را کم کرده و اجازه دهید تا گوشت کاملاً مغزپخت شود؛ برای پخت کامل گوشت‌ها حدوداً به ۳ تا ۴ ساعت زمان نیاز دارید. ممکن است در این مدت‌زمان مجبور شوید چندین بار به دنده‌ها آب اضافه کنید تا ته نگیرند و نسوزند؛ بهتر است کم‌کم آب را اضافه کنید.

طرز تهیه شیشلیک در ماهی‌تابه ساده‌ترین و راحت‌ترین روش طبخ این کباب خوش‌طعم است. در انتها، برای سرو بهترین کباب شیشلیک سرخ‌شده در بشقاب می‌توانید دنده‌های سرخ‌شده را به همراه گوجه و مقداری قارچ‌ سرخ‌شده تزیین کنید و از طعم بی‌نظیر غذای خود لذت ببرید.

طرز تهیه شیشلیک در فر

گاهی امکان استفاده از زغال وجود ندارد و نوع سرخ‌کرده‌ کباب شیشلیک هم برایمان خوشایند نیست؛ در این حالت تنها راه باقی‌مانده طبخ شیشلیک با استفاده از فر است. طرز تهیه شیشلیک در فر بدین‌صورت است که بعد از پشت سر گذاشتن مراحل طعم‌دار کردن دنده‌ها، ۵ تا ۶ ساعت به دنده‌ها زمان دهید تا در یخچال بمانند، سپس آن‌ها را از یخچال خارج کرده و تمام قسمت‌های دنده‌ها را به سس کباب آغشته کنید. در مرحله بعد سینی فر را چرب کرده و تکه‌های گوشت را داخل سینی بچینید. فر را روی درجه حرارت ۱۸۰درجه سانتی‌گراد تنظیم کرده و ۴۰ تا ۵۰ دقیقه زمان دهید تا دنده‌ها خوب برشته و طلایی شوند؛ مابین این مدت‌زمان حتماً به کباب‌ها سر بزنید تا نسوزند.

فوت‌وفن‌های پخت کباب شیشلیک

(!) بهترین کباب شیشلیک، کبابی است که خشک نشده باشد.
(!)  سس کباب به ترد شدن شیشلیک کمک شایانی می‌کند، هر چه این سس غلیظ‌تر باشد؛ کباب خوشمزه‌تر خواهد شد به همین منظور پس‌ از این که مواد سس کباب را مخلوط کردید آن را روی حرارت ملایم بگذارید تا کمی حالت غلظت به خود بگیرد سپس آن را روی تکه‌های گوشت و دنده بمالید.
(!)  گاهی فرصت کافی وجود ندارد تا دنده‌ها را چند ساعت در یخچال بگذارید؛ در این حالت کیوی معجزه‌گری خواهد شد که روند پخت غذا را سرعت می‌بخشد، می‌توانید کباب‌ها را به مدت حداکثر یک ساعت داخل ظرفی که کیوی له‌شده درون آن ریخته‌اید قرار دهید؛ کیوی حالت اسیدی دارد و بافت گوشت را خیلی زود نرم می‌کند.
(!)  توجه داشته باشید اگر تکه‌های گوشت مدت‌زمان زیادی درون کیوی له‌شده خوابانده شود، بافت خود را از دست خواهند داد و حتی ممکن است، کیوی گوشت را فاسد کند.
(!)  مهم‌ترین نکته‌ای که باید مدنظر داشته باشید این است که گوشت به‌ هیچ‌ وجه نباید قبل از کبابی شدن، جوشیده شود؛ تنها زمانی اقدام به جوشاندن گوشت کنید که آن را در ماهی‌تابه سرخ‌کرده‌اید.
(!)  بهترین کباب شیشلیک را زمانی تحویل خواهید گرفت که صبوری به خرج دهید؛ غذا را با حرارت ملایم بپزید و برای آماده شدن آن عجله نکنید.
(!)  حتماً یادتان باشد نمک را در مرحله آخر روی گوشت‌ها بپاشید! اضافه کردن نمک از همان ابتدا سبب سفت شدن بافت گوشت شده و مانع از مغزپخت شدن آن خواهد شد.

دنده کباب یا شیشلیک

دنده کباب هم از آن دست غذاهای خوش‌طعم ایرانی است که به روش‌های مختلفی تهیه می‌شود، بسیاری دنده کباب را با شیشلیک اشتباه می‌گیرند اما این غذا از بسیاری جهات با کباب شیشلیک متفاوت است؛ فرق دنده کباب با شیشلیک در نحوه‌ پخت و مرینیت کردن آن است. اصلی‌ترین فرق دنده کباب با شیشلیک این است که در دنده کباب برای طعم‌دار کردن گوشت از رب گوجه، مقداری سیر و روغن کرمانشاهی استفاده می‌کنند. همچنین نحوه برش گوشت شیشلیک و فوت‌وفن‌های پخت این دو غذا با یکدیگر تفاوت‌های اساسی دارد؛ بنابراین نمی‌توان این دو را به‌جای هم استفاده کرد.

 

برای تهیه گوشت تازه  راسته شیشلیکی میتوانید از طریق وب سایت مکتوس اقدام بفرمایید

خرید اینترنتی راسته شیشلیکی

مکتوس طعم سلامتی!


دیدگاه ها

ارسال نظر


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


پرشین ابزار دقیق باتجربه چندین سال در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با معروف ترین برندها که دارای بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها است فعالیت می کند و توانسته سهم خوبی از بازار ابزار تجهیزات اندازه گیری را به خود اختصاص دهد. ابزار دقیق با کمک ابزاری مانند فلومتر، روتامتر، لول ترانسمیتر، فلو سوئیچ، لول سوئیچ، شیربرقی، سنسور فشار، گیج فشار یا مانومتر و ... پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار و جریان را اندازه گیری می کند.

در اندازه گیری مقدار یک کمیت با یک استاندارد مشخص مقایسه می شود و نتیجه به دست آمده به صورت عدد نمایش داده می شود. حال در صنعت برای اندازه گیری کمیت های مختلف مانند دما، فشار و جریان با تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری می کنیم. تجهیزات به 4  گروه عمده تقسیم می شوند:

  1. تجهیزاتی که فقط اندازه گیری کرده و روی نمایش گر خود نشان می دهد.
  2. تجهیزاتی که اندازه گیری می کنند و عدد به دست آمده را ثبت می کنند.
  3. ابزارهایی که این کمیت ها را کنترل می کند.
  4. ابزارهایی که هر سه وظیفه کنترل، ثبت و نمایش را انجام می دهد.

معرفی سیستم ها و تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق را می توان با کمک یک مثال ساده بیان کرد. فرض کنید در سیستم تنظیم خودکار سوخت موتور، ترانسمیتر فشارو سنسور سرعت وضعیت موتور را مورد بازبینی قرار می دهد. اطلاعات بدست آمده از طریق این سنسورها به وسیله یک پردازنده مانند شیربرقی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و نهایت برای کنترل موتور وظایف مربوطه را انجام می دهد.

انواع فرآیند های کنترل

یکی از روش های انتخاب تجهیزات ابزار دقیق تشخیص این است که دقیقاً چه هدفی دارید و باید ماهیت فرآیند مشخص شود. آیا شما قصد دارید فشار، دما، سطح یا جریان را اندازه بگیرید. هرکدام از این کمیت ها ابزار متفاوتی را دارد که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد.

ابزار اندازه گیری دما

از این ابزارها در صنعت بسیار استفاده می شود به عنوان مثال در صنعت پزشکی، دارویی، صنعتی و ... برای اندازه گیری میزان سردی و گرمی یک جسم و مشخص کردن میزان دما از این ابزارها استفاده می کند که به دو دسته کلی ترمومتر و ترموکوپل دسته بندی می شود.

ابزار اندازه گیری فشار

ازنظر فیزیکی فشار مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. حال میزان فشار وارد شده بر جسم، مایع یا سیال بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای اندازه گیری آن از روش و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. فشاری که از در لوله و اتصالات در جریان است در صورتی که تحت کنترل و محدوده مشخص باشد مشکلی پیش نمی آید که این نظارت و کنترل را می توان به کمک فشار سنج ها که به آنها گیج فشار یا مانومتر می گویند انجام داد.

ابزار اندازه گیری جریان یا فلو

میزان جریان عبوری از یک سطح در یک زمان مشخص جریان یا دبی گفته می شود که میزان آن بر اساس حجم، لیتر یا جرم قابل محاسبه است. برای محاسبه فلو از ابزارهای مختلفی مانند فلومتر، فلو سوئیچ، روتامتر استفاده می کنند.

ابزار اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامتر هایی است که کنترل آن در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صوت رد شدن از سطح مورد نظر ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. لول ترانسیمتر یکی از ابزار هایی است که خروجی الکتریکی متناسب با سطح را ایجاد میکند و بعد از رسیدن به سطح مورد نظر خروجی مورد نظر را نمایش میدهد. از ترانسمیتر ها در اندازه گیری سطح مخزن های مختلف استفاده میشود.