مطالب
بامیه، گیاهی پر خاصیت

بامیه، گیاهی پر خاصیت



  • عرفانی
  • ۱۴۰۱/۰۸/۲۹ ۱۰:۳۸:۱۰
  • ۱۶۳


بامیه یا همان آکرا یک گیاه سبز خوردنی است که حاوی مواد مغذی بسیار زیادی می باشد...


گیاه بامیه با قامتی بلند(در حدود ۱ متر یا بیشتر)و دارای برگ های نوک تیز با بریدگی است که برگ را به چند قسمت تقسیم می کند. این گیاه از خانواده پنبه و کنف است که وطن اصلی آن افریقا و منشاء آن از حبشه است که و در مدیترانه، هند، آفریقا، آمریکای شمالی و جنوبی و کارائیب گسترش یافته است. 

گیاه بامیه دارای ساقه راست است و ارتفاع آن حدودا ۱ متر است. در گاهی مواقع در شرایط مساعد تا ۲ متر هم می رسد.

ارزش غذایی بامیه

کالری=129

آب=90٫17 گرم

پروتئین=2٫00 گرم

چربی = 0٫10 گرم

کربوهیدرات=7٫03 گرم

فیبر=3٫2 گرم

قند=1٫20 گرم

 

فیبر بامیه برای تغذیه باکتری های مفید(پروبیوتیک ها)مفید است.

برای افرادی که احساس خستگی و ضعف می کنند و یا افسرده هستند بامیه،سبزی فوق العاده مفیدی است.

فیبر موجود در بامیه به تثبیت قند خون و کنترل میزان آن از در مسیر روده ای کمک می کند.

بامیه التهاب ریه،گلودرد و روده درحال التهاب را درمان می کند.

این گیاه  سرشار از ویتامین A  ،C ،B ،اسید فولیک و پتاسیم است. پتاسیم موجب سوخت و ساز و تعادل الکترولیت بدن بوده،از لرزه های عصبی جلوگیری می کند.
ق1_lttw.jpg

خواص درمانی بامیه:

1- پوکی استخوان:

مقادیر بالای کلسیم و ویتامین K12 موجود در بامیه خورشتی باعث تقویت استخوان ها می شود و از ابتلا به پوکی استخوان و شکستگی استخوان جلوگیری می کند.

2- لاغری و کاهش وزن:

مقادیر بالای فیبر موجو در بامیه باعث سیری در افراد شده و با کاهش اشتها و پیشگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند. مصرف بامیه به صورت بامیه خام و بامیه پخته شده برای لاغری مفید می باشد.

3- چربی خون:

فیبر موجود در بامیه باعث دفع کلسترول زیادی بدن شده و به درمان کلسترول، تری گلیسیرید و چربی خون بالا کمک می کند.

4- آسم:
ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی و ضد التهابی است و برای آسم مفید است و افرادی که در رژیم آنها از بامیه و یا میوه های دارای ویتامین C استفاده می شود،بروز علائم آسم  در آنها کمتر است.
 
5- افسردگی و فقدان انرژی و ضعف:
بامیه در رفع خستگی و افسردگی نیز تاثیر محسوسی دارد.

6- پیشگیری از آب مروارید و سلامت چشم:

بیماری هایی مثل آب مروارید و دژنراسیون ماکولا از نبود ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز در بدن به وجود می آیند. بامیه حاوی مقادیر مناسبی از ویتامین A و آنتی اکسیدان بتا کاروتن ، گزانتین و لووتئین است که برای سلامت چشم ضروری هستد و علاوه بر پیشگیری از برخی بیماری های چشمی ، باعث بهبود بینایی نیز می شوند.

7- سلامت کبد و درمان کبد چرب و بامیه:

یکی از مهم ترین خواص بامیه این است که باعث تقویت و سم زدایی از کبد می شود. تحقیقات جدید نشان داده است که بامیه می تواند به سم زدایی کبد کمک شایانی کند ، علاوه بر این می تواند برای درمان بیماری کبد چرب نیز مفید واقع شود.

8- تقویت کننده مغز:

تحقیقات کاملی وجود دارد که خوردن بامیه را با کاهش ریسک آلزایمر و دیگر بیماری های عصبی مرتبط دانسته است. زمانی که شما به صورت مرتب این گیاه را مصرف کنید، آسیب هایی که به مغز وارد شده است را ترمیم می کند.

9- تثبیت قلب سالم و ممانعت از بیماری قلبی:

از بین بردن کلسترول و بهبود عملکرد مویرگ ها، قلب حداقل از بیماری ها در امان می ماند. مصرف بامیه فواید زیادی را برای سلامتی قلب به همراه دارد. پتاسیم موجود در بامیه در تثبیت عملکرد قلب ضروری است و ماهیچه های داخل آن را نرم می کند.

10- حفظ کلیه سالم:

طبق مطالعه ای که در سال 2005 انجام شد، تشخیص داده شد که بامیه می تواند ریسک آسیب کلیه را کاهش دهد. آسیب های کلیدی معمولا در افرادی رخ می دهد که از دیابت رنج می برند. لذا مصرف منظم بامیه به افراد دیابتی کم و می کند تا کلیه سالمی داشته باشند.

11- سرماخوردگی:

بامیه سبز حاوی مقادیر بالایی آنتی اکسیدان و ویتامین C است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به پیشگیری و درمان سرماخوردگی کمک می کند. علاوه بر این ویتامین C موجود در بامیه به پاکسازی ریه ها کمک کرده و علائم آسم و حملات آسم را کاهش می دهد.

12- درمان مو های خشک و آسیب دیده:

بامیه یک مرطوب کننده عالی برای پوست سر و مو ها محسوب می شود که می تواند مو های خشک و آسیب دیده را درمان کند.
ماسک موی بامیه: 6-8 عدد بامیه خرد شده را با 1 فنجان آب، 1 قاشق غذاخوری روغن کنجد یا روغن نارگیل ترکیب کنید و بر روی حرارت قرار دهید تا گرم شود، بگذارید خنک شود حالا مقداری ژل آلوئه ورا و یک قاشق غذاخوری عسل را به آن اضافه کنید و بر روی مو ها بمالید. بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس موها را با آب گرم و شامپو خوب بشویید.

12549252_poet.png

 خواص درمانی دیگر:

  • برای التیام زخم از ضماد آن استفاده نمایید.
  • برای دفع سنگ مثانه جوشانده بامیه تاثیر فراوان دارد.
  • بامیه فساد خون، بلغم، صفرا و سودا را رفع می ‎کند.
  • ساقه بوته بامیه را خیسانده و آب آن را چند روز متوالی بیاشامید تا تب کهنه شما درمان شود.

 

چگونه بامیه بخریم و ذخیره کنیم؟

صرفا بامیه هایی با پوسته سبز رنگ بخرید.

از خرید بامیه کهنه و آبکی خودداری کنید.

به دنبال بامیه ترد و کوچک باشید. پوسته تازه آن بوی خوب و طبیعی دارد.

از خرید بامیه های بیش از حد رسیده و لکه دار و بسیار نرم خودداری کنید.

زمانی که به خانه رسیدید، مستقیما آن را داخل یخچال بگذارید. این گیاه می تواند به مدت زمان طولانی نیز در فریزر ذخیره شود.

 

از مضرات بامیه میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • بامیه ممکن است سوءهاضمه ایجاد کند یا تهوع آورد.
  • استفاده از بامیه به علت داشتن پتاسیم بالا به افراد مبتلا به بیماری های کلیه توصیه نمی شود.
  • یکی از مضرات بامیه زیاد کننده عرق است.


دیدگاه ها

ارسال نظر


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


پرشین ابزار دقیق باتجربه چندین سال در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با معروف ترین برندها که دارای بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها است فعالیت می کند و توانسته سهم خوبی از بازار ابزار تجهیزات اندازه گیری را به خود اختصاص دهد. ابزار دقیق با کمک ابزاری مانند فلومتر، روتامتر، لول ترانسمیتر، فلو سوئیچ، لول سوئیچ، شیربرقی، سنسور فشار، گیج فشار یا مانومتر و ... پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار و جریان را اندازه گیری می کند.

در اندازه گیری مقدار یک کمیت با یک استاندارد مشخص مقایسه می شود و نتیجه به دست آمده به صورت عدد نمایش داده می شود. حال در صنعت برای اندازه گیری کمیت های مختلف مانند دما، فشار و جریان با تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری می کنیم. تجهیزات به 4  گروه عمده تقسیم می شوند:

  1. تجهیزاتی که فقط اندازه گیری کرده و روی نمایش گر خود نشان می دهد.
  2. تجهیزاتی که اندازه گیری می کنند و عدد به دست آمده را ثبت می کنند.
  3. ابزارهایی که این کمیت ها را کنترل می کند.
  4. ابزارهایی که هر سه وظیفه کنترل، ثبت و نمایش را انجام می دهد.

معرفی سیستم ها و تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق را می توان با کمک یک مثال ساده بیان کرد. فرض کنید در سیستم تنظیم خودکار سوخت موتور، ترانسمیتر فشارو سنسور سرعت وضعیت موتور را مورد بازبینی قرار می دهد. اطلاعات بدست آمده از طریق این سنسورها به وسیله یک پردازنده مانند شیربرقی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و نهایت برای کنترل موتور وظایف مربوطه را انجام می دهد.

انواع فرآیند های کنترل

یکی از روش های انتخاب تجهیزات ابزار دقیق تشخیص این است که دقیقاً چه هدفی دارید و باید ماهیت فرآیند مشخص شود. آیا شما قصد دارید فشار، دما، سطح یا جریان را اندازه بگیرید. هرکدام از این کمیت ها ابزار متفاوتی را دارد که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد.

ابزار اندازه گیری دما

از این ابزارها در صنعت بسیار استفاده می شود به عنوان مثال در صنعت پزشکی، دارویی، صنعتی و ... برای اندازه گیری میزان سردی و گرمی یک جسم و مشخص کردن میزان دما از این ابزارها استفاده می کند که به دو دسته کلی ترمومتر و ترموکوپل دسته بندی می شود.

ابزار اندازه گیری فشار

ازنظر فیزیکی فشار مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. حال میزان فشار وارد شده بر جسم، مایع یا سیال بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای اندازه گیری آن از روش و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. فشاری که از در لوله و اتصالات در جریان است در صورتی که تحت کنترل و محدوده مشخص باشد مشکلی پیش نمی آید که این نظارت و کنترل را می توان به کمک فشار سنج ها که به آنها گیج فشار یا مانومتر می گویند انجام داد.

ابزار اندازه گیری جریان یا فلو

میزان جریان عبوری از یک سطح در یک زمان مشخص جریان یا دبی گفته می شود که میزان آن بر اساس حجم، لیتر یا جرم قابل محاسبه است. برای محاسبه فلو از ابزارهای مختلفی مانند فلومتر، فلو سوئیچ، روتامتر استفاده می کنند.

ابزار اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامتر هایی است که کنترل آن در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صوت رد شدن از سطح مورد نظر ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. لول ترانسیمتر یکی از ابزار هایی است که خروجی الکتریکی متناسب با سطح را ایجاد میکند و بعد از رسیدن به سطح مورد نظر خروجی مورد نظر را نمایش میدهد. از ترانسمیتر ها در اندازه گیری سطح مخزن های مختلف استفاده میشود.