مطالب
ده ماده غذایی محبوب در آشپزی ایتالیایی

ده ماده غذایی محبوب در آشپزی ایتالیایی



  • عرفانی
  • ۱۴۰۱/۰۹/۰۶ ۰۹:۰۹:۱۲
  • ۵۳۵


در آشپزی ایتالیایی تازگی و ساده بودن مواد، از اهمیت خاصی برخوردار است. همچنین ذائقه مردم در برابر تازگی بسیار حساس است و مردم ایتالیا بیشتر مواد مصرفی خود در آشپزی را روزانه تهیه می کنند.


وعده‌های غذایی ایتالیایی چگونه‌اند؟

صبحانه ایتالیایی سبک است و اغلب شامل یک فنجان قهوه (شیر گرم برای بچه‌ها)، کلوچه یا نان است.

ناهار ایتالیایی در دو مرحله سرو می‌شود، ابتدا پیش غذاها که بسیار متنوع و گسترده هستند و شامل نان‌های بروشتا و کراستینی، پنیرهای پارمزان و موتزارلا، سالادهای دریایی، اسفناج و سوسیس می‌شود. پس از آن پاستا و پولنتا (پوره آرد ذرت) با سس مخصوص خورده می‌شود.

شام ایتالیایی با سوپ آغاز می‌شود. اگر شام مفصل باشد سوپ رقیق و زلال است، درغیراین‌صورت با انواع سبزی، ماهی، پنیر و پاستا مایه‌دار می‌شود و به‌عنوان غذای اصلی شام خورده می‌شود.

1- روغن زیتون

روغن زیتون در آشپزی ایتالیایی برای مردم شبیه به یک معجزه آسمانی است که هیچ روغن دیگری نمی‌تواند جای آن را بگیرد. در سالادهای ایتالیایی بیشتر از روغن‌های زیتون بکر و یا بودار استفاده می‌شود. 

2- ادویه

ادویه‌های اصلی در آشپزی ایتالیایی عبارت‌اند از جوز بویا (یا جوز هندی)، دارچین، میخک و فلفل سیاه و سفید. این ادویه‌ها در آشپزی فرانسوی به ۴ گیاه شناخته می‌شوند.

3- پاستا

ایتالیایی‌ها شاید ماهرترین مردم دنیا در طبخ پاستا باشند. خوبی پخت پاستا به روش ایتالیایی این است که پاستا را کمتر می‌پزند و کمی زنده از روی حرارت برمی‌دارند. این کار باعث می‌شود کربوهیدرات پاستا کمتر جذب شود.

4- سیر

سیر از قدیم‌الایام برای خواص درمانی‌اش محبوب بوده و پزشکی مدرن نیز این خواص را تایید می‌کند. سیر در کنار روغن زیتون یکی از مواد اصلی در طبخ غذاهای ایتالیایی است.

5- قارچ

فرقی نمی‌کند نوع قارچ چه باشد، این گیاه پرپروتئین و مفید پای ثابت آشپزی ایتالیایی است که در همه سس‌ها می‌تواند مورداستفاده قرار گیرد.

6- پونه کوهی یا اورگانوی خشک

پونه کوهی خشک شده در آشپزی ایتالیایی جایگاه خاصی دارد و می‌توانید آن را در سس‌ها و روی پیتزا، پاستا یا سالاد پیدا کنید. این گیاه علاوه بر عطر فوق‌العاده، خواص سلامتی بی‌شماری دارد و استفاده از آن را در غذا حتما توصیه می‌کنیم.

7- گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی تازه یا خشک نیز به غذاهای ایتالیایی طعمی فوق‌العاده می‌بخشد. به علاوه گوجه‌فرنگی سرشار از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که برای سلامت بدن ضروری هستند.

8- پنیر

در ایتالیا در حدود ۴۰۰ نوع پنیر تولید می‌شود. این پنیرها به سه گروه پنیرهای نرم مثل گورگونزولا، نیمه‌نرم مثل موتزارلا و سفت مانند پارمزان تقسیم می‌شوند. معمولا سر سفره‌های ایتالیایی و در آشپزی ایتالیایی پنیر پایه اصلی است و کمتر غذایی در آشپزی ایتالیایی وجود دارد که پنیر در آن استفاده نشود.

9- سرکه بالزامیک

سرکه بالزامیک که از ابتدا در ایتالیا تولید شده طعم و مزه‌ای قوی دارد. این چاشنی ترکیبات بایواکتیوی دارد که با رادیکال‌های آزاد و فرآیند اکسیداسیون مبارزه می‌کند و خواص سلامتی زیادی دارد.

10- زیتون

زیتون هم مانند پنیر پای ثابت سفره‌های ایتالیایی است. زیتون سبز معمولا به همراه خوراک‌های گوشتی استفاده می‌شود در حالی که زیتون سیاه در کنار انواع پاستاها، و خوراک‌های دریایی قرار داده می‌شود. زیتون در آشپزی ایتالیایی به صورت‌های متنوعی استفاده می‌شود. مثلا در پخت برخی از غذاها به صورت بدون هسته و در کنار بعضی از غذاها همراه با هسته مصرف می‌شود.


دیدگاه ها

ارسال نظر


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


پرشین ابزار دقیق باتجربه چندین سال در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با معروف ترین برندها که دارای بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها است فعالیت می کند و توانسته سهم خوبی از بازار ابزار تجهیزات اندازه گیری را به خود اختصاص دهد. ابزار دقیق با کمک ابزاری مانند فلومتر، روتامتر، لول ترانسمیتر، فلو سوئیچ، لول سوئیچ، شیربرقی، سنسور فشار، گیج فشار یا مانومتر و ... پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار و جریان را اندازه گیری می کند.

در اندازه گیری مقدار یک کمیت با یک استاندارد مشخص مقایسه می شود و نتیجه به دست آمده به صورت عدد نمایش داده می شود. حال در صنعت برای اندازه گیری کمیت های مختلف مانند دما، فشار و جریان با تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری می کنیم. تجهیزات به 4  گروه عمده تقسیم می شوند:

  1. تجهیزاتی که فقط اندازه گیری کرده و روی نمایش گر خود نشان می دهد.
  2. تجهیزاتی که اندازه گیری می کنند و عدد به دست آمده را ثبت می کنند.
  3. ابزارهایی که این کمیت ها را کنترل می کند.
  4. ابزارهایی که هر سه وظیفه کنترل، ثبت و نمایش را انجام می دهد.

معرفی سیستم ها و تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق را می توان با کمک یک مثال ساده بیان کرد. فرض کنید در سیستم تنظیم خودکار سوخت موتور، ترانسمیتر فشارو سنسور سرعت وضعیت موتور را مورد بازبینی قرار می دهد. اطلاعات بدست آمده از طریق این سنسورها به وسیله یک پردازنده مانند شیربرقی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و نهایت برای کنترل موتور وظایف مربوطه را انجام می دهد.

انواع فرآیند های کنترل

یکی از روش های انتخاب تجهیزات ابزار دقیق تشخیص این است که دقیقاً چه هدفی دارید و باید ماهیت فرآیند مشخص شود. آیا شما قصد دارید فشار، دما، سطح یا جریان را اندازه بگیرید. هرکدام از این کمیت ها ابزار متفاوتی را دارد که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد.

ابزار اندازه گیری دما

از این ابزارها در صنعت بسیار استفاده می شود به عنوان مثال در صنعت پزشکی، دارویی، صنعتی و ... برای اندازه گیری میزان سردی و گرمی یک جسم و مشخص کردن میزان دما از این ابزارها استفاده می کند که به دو دسته کلی ترمومتر و ترموکوپل دسته بندی می شود.

ابزار اندازه گیری فشار

ازنظر فیزیکی فشار مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. حال میزان فشار وارد شده بر جسم، مایع یا سیال بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای اندازه گیری آن از روش و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. فشاری که از در لوله و اتصالات در جریان است در صورتی که تحت کنترل و محدوده مشخص باشد مشکلی پیش نمی آید که این نظارت و کنترل را می توان به کمک فشار سنج ها که به آنها گیج فشار یا مانومتر می گویند انجام داد.

ابزار اندازه گیری جریان یا فلو

میزان جریان عبوری از یک سطح در یک زمان مشخص جریان یا دبی گفته می شود که میزان آن بر اساس حجم، لیتر یا جرم قابل محاسبه است. برای محاسبه فلو از ابزارهای مختلفی مانند فلومتر، فلو سوئیچ، روتامتر استفاده می کنند.

ابزار اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامتر هایی است که کنترل آن در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صوت رد شدن از سطح مورد نظر ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. لول ترانسیمتر یکی از ابزار هایی است که خروجی الکتریکی متناسب با سطح را ایجاد میکند و بعد از رسیدن به سطح مورد نظر خروجی مورد نظر را نمایش میدهد. از ترانسمیتر ها در اندازه گیری سطح مخزن های مختلف استفاده میشود.