مطالب
مارچوبه و خواص بی نظیر آن :)

مارچوبه و خواص بی نظیر آن :)



  • عرفانی
  • ۱۴۰۱/۰۹/۱۶ ۱۵:۲۳:۳۸
  • ۱۸۷


مارچوبه از آن دسته گیاهانی است که در آشپزی کاربردهای زیادی داشته و دارای خواص درمانی شگفت انگیزی است.


این گیاه سبز حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی همچون ویتامین A ، C ، E ، K و B6 و نیز فولات، آهن ، مس ، کلسیم، پروتئین و فیبر است. به خاطر وجود این مواد، مارچوبه مزایای زیادی برای سلامتی شما دارد که باید آن را مصرف کنید. شما می‌توانید این گیاه را به صورت گریل، پخته شده و آب پز در کنار غذاهای دیگر مصرف کنید.

مارچوبه چیست؟

مارچوبه به خانواده زنبق تعلق دارد و به دلیل خواص درمانی اش ارزشمند است و حدود 300 گونه مختلف از این جوانه ها در سراسر جهان وجود دارد که در رنگ های سفید، سبز و بنفش موجود است. مارچوبه سفید از نور خورشید دور شده و از این رو رنگ سبز و کلروفیل ندارد. رنگ بنفش پر از مواد گیاهی شیمیایی و آنتوسیانین ها است که این رنگ منحصر به فرد را به سبزی ها می دهد.

در ادامه با خواص درمانی آن بیشتر آشنا می شویم.

 

مارچوبه چیست

  مارچوبه برای بهبود هضم و گوارش

  مارچوبه حاوی مقادیر قابل توجهی از اینولین مغذی است که نوعی چربی  پیچیده است  که معمولاً به عنوان پروبیوتیک شناخته می شود. تا زمانی که  به روده بزرگ برسد هضم   نمی شود. در آن از نوعی باکتری خوب مانند  لاکتوباسیلی تغذیه می شود. اینولین به  بهبود و جذب مواد مغذی کمک می کند.

 همچنین منبع خوبی از فیبر رژیمی است و خواص ملینی دارد که به عملکرد نرم مدفوع و روده ها کمک می کند و باد و نفخ و یبوست را دور می کند.

 

 

علاوه بر هضم سالم، فیبر نیز به کاهش سطح کلسترول بدن کمک می کند. به طور گسترده ای در درمان اسهال، اسهال خونی و سوءهاضمه، که  احساس ناراحتی شکمی از جمله احساس سوزش و یا ناف دردناک است  که در طول یا پس از خوردن رخ می دهد، توصیه می شود.

 مطالعات نشان داده اند که مارچوبه به اندازه داروهای مدرن امروزی در درمان سوءهاضمه مؤثر است.

پیشگیری از پوکی استخوان

مارچوبه به دلیل اینکه حاوی مقادیر غنی از ویتامین K می باشد می تواند به روند جذب کلسیم کمک کند. علاوه بر این مصرف مارچوبه باعث می شود که مقدار کلسیم دفع شده توسط ادرار نیز کاهش یابد که در نتیجه به کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان کمک می کند.

لاغری و کاهش وزن

مارچوبه از سبزیجاتی می باشد که کالری بسیار پایینی دارد و یک گزینه مناسب برای رژیم های لاغری می باشد. علاوه بر این فیبر موجود در مارچوبه می تواند پس از مصرف باعث کاهش اشتها شود و از پرخورش جلوگیری کند.

مارچوبه برای مراقبت از چشم

مارچوبه منبع خوبی از ویتامین A است که برای سلامت بینایی ضروری است. به خاطر حضور آنتی اکسیدان ها، مارچوبه به دفاع از شبکیه چشم از آسیب ناشی از رادیکال های آزاد اکسیژن کمک می کند. حضور آمینو اسید در آن نیز به کاهش خطر بیماری های چشمی مانند: آب مروارید و کوری چشم کمک می کند.

مارچوبه-چیست؟_x2oa.jpg

مارچوبه برای کنترل دیابت

مواد مغذی ضد التهابی موجود در مارچوبه به کاهش خطر بیماری های مزمن سلامت از جمله دیابت نوع 2 کمک می کنند. این اثر مفید نیز منسوب به حضور کرومیوم معدنی است، که نقش حیاتی در تنظیم سطح قند خون بدن ایفا می کند. مطالعات انجام شده در این زمینه نتایج قابل توجهی را نشان داده است و ثابت کرده است که به حفظ کنترل سطح قند خون کمک می کند، ترشح انسولین را بهبود می بخشد و یک اثر ضد دیابتی ایجاد می کند.

پتانسیل ضد سرطانی

طبق تحقیقی که در مجله سرطان منتشر شد، ساپونین های خام که در جوانه های مارچوبه یافت می شود، فعالیت ضد سرطانی را به نمایش گذاشت. مطالعه 2016 که در ژورنال غذاهای کاربردی منتشر شد نشان داد که ساپونین ویژگی های معمول آپوپتوز را القا می کند. محصول این مطالعه می تواند استراتژی مداخله رژیم غذایی بالقوه برای مدیریت سلول های سرطانی روده بزرگ انسانی را ارائه کند. علاوه بر این، مارچوبه به بالا بردن سطح گلوتاتیون هم کمک می کند، یک آنتی اکسیدان و ترکیب شیمیایی است.

https://www.uplooder.net/img/image/99/3c33035665e665081614e1448b0a5b28/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%DA%A9%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D8%A8%D8%B0%D8%B1-%D9%85%D8%A7%D8%B1%DA%86%D9%88%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D8%B0%D8%B1-%D9%85%D8%A7%D8%B1%DA%86%D9%88%D8%A8%D9%87-aspsragus-%DA%AF%D9%84%D8%B3-%DA%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D9%86-13.jpg

مضرات و برخی از عوارض مارچوبه:

واکنش های آلرژیک:

مارچوبه می تواند موجب آلرژی برای افرادی شود که دارای واکنش های آلرژیکی به پیاز، تره فرنگی و دیگر اعضای خانواده زنبق هستند.

برخی از شایع ترین واکنش های آلرژیک، عبارتند از :

  • التهاب چشم ها، قرمزی و تورم چشم ها و التهاب با خارش بینی
  • آبریزش بینی
  • گرفتگی بینی
  • خارش و تحریک گلو
  • سرفه خشک
  • کهیر روی پوست به همراه خارش
  • ورم پوست با جوش، قرمزی و خارش
  • سختی در تنفس
  • تهوع
  • سردرد
  • سرگیجه
  • گیجی

سنگ کلیه:

مارچوبه حاوی پورین است. پورین برای ایجاد اسید اوره به کار می رود که در نتیجه محتوای پورین در بدن جمع می شود. این امر برای افرادی که از مشکلات مربوط به اسید اوره مانند نقرس یا سنگ کلیه رنج می برند، مطلوب نیست. توصیه می شود که از مصرف غذاهای فشرده تری مانند مارچوبه برای بیماران با این شرایط اجتناب کرده و یا آنها را محدود کنند.

 


دیدگاه ها

ارسال نظر


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


پرشین ابزار دقیق باتجربه چندین سال در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با معروف ترین برندها که دارای بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها است فعالیت می کند و توانسته سهم خوبی از بازار ابزار تجهیزات اندازه گیری را به خود اختصاص دهد. ابزار دقیق با کمک ابزاری مانند فلومتر، روتامتر، لول ترانسمیتر، فلو سوئیچ، لول سوئیچ، شیربرقی، سنسور فشار، گیج فشار یا مانومتر و ... پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار و جریان را اندازه گیری می کند.

در اندازه گیری مقدار یک کمیت با یک استاندارد مشخص مقایسه می شود و نتیجه به دست آمده به صورت عدد نمایش داده می شود. حال در صنعت برای اندازه گیری کمیت های مختلف مانند دما، فشار و جریان با تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری می کنیم. تجهیزات به 4  گروه عمده تقسیم می شوند:

  1. تجهیزاتی که فقط اندازه گیری کرده و روی نمایش گر خود نشان می دهد.
  2. تجهیزاتی که اندازه گیری می کنند و عدد به دست آمده را ثبت می کنند.
  3. ابزارهایی که این کمیت ها را کنترل می کند.
  4. ابزارهایی که هر سه وظیفه کنترل، ثبت و نمایش را انجام می دهد.

معرفی سیستم ها و تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق را می توان با کمک یک مثال ساده بیان کرد. فرض کنید در سیستم تنظیم خودکار سوخت موتور، ترانسمیتر فشارو سنسور سرعت وضعیت موتور را مورد بازبینی قرار می دهد. اطلاعات بدست آمده از طریق این سنسورها به وسیله یک پردازنده مانند شیربرقی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و نهایت برای کنترل موتور وظایف مربوطه را انجام می دهد.

انواع فرآیند های کنترل

یکی از روش های انتخاب تجهیزات ابزار دقیق تشخیص این است که دقیقاً چه هدفی دارید و باید ماهیت فرآیند مشخص شود. آیا شما قصد دارید فشار، دما، سطح یا جریان را اندازه بگیرید. هرکدام از این کمیت ها ابزار متفاوتی را دارد که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد.

ابزار اندازه گیری دما

از این ابزارها در صنعت بسیار استفاده می شود به عنوان مثال در صنعت پزشکی، دارویی، صنعتی و ... برای اندازه گیری میزان سردی و گرمی یک جسم و مشخص کردن میزان دما از این ابزارها استفاده می کند که به دو دسته کلی ترمومتر و ترموکوپل دسته بندی می شود.

ابزار اندازه گیری فشار

ازنظر فیزیکی فشار مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. حال میزان فشار وارد شده بر جسم، مایع یا سیال بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای اندازه گیری آن از روش و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. فشاری که از در لوله و اتصالات در جریان است در صورتی که تحت کنترل و محدوده مشخص باشد مشکلی پیش نمی آید که این نظارت و کنترل را می توان به کمک فشار سنج ها که به آنها گیج فشار یا مانومتر می گویند انجام داد.

ابزار اندازه گیری جریان یا فلو

میزان جریان عبوری از یک سطح در یک زمان مشخص جریان یا دبی گفته می شود که میزان آن بر اساس حجم، لیتر یا جرم قابل محاسبه است. برای محاسبه فلو از ابزارهای مختلفی مانند فلومتر، فلو سوئیچ، روتامتر استفاده می کنند.

ابزار اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامتر هایی است که کنترل آن در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صوت رد شدن از سطح مورد نظر ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. لول ترانسیمتر یکی از ابزار هایی است که خروجی الکتریکی متناسب با سطح را ایجاد میکند و بعد از رسیدن به سطح مورد نظر خروجی مورد نظر را نمایش میدهد. از ترانسمیتر ها در اندازه گیری سطح مخزن های مختلف استفاده میشود.