مطالب
ارگانیک بودن صبحانه و تاثیر بر روی مغز

ارگانیک بودن صبحانه و تاثیر بر روی مغز



  • ۱۳۹۶/۰۷/۰۱ ۱۰:۴۵:۳۷
  • ۲۰۵۰


پزشکان همواره از صبحانه و خصوصا صبحانه سالم و ارگانیک به عنوان مهم‌ترین وعده غذایی در طول روز یاد کرده‌اند.

اگر بخواهیم اثرات مثبت صبحانه را روی افراد گوناگون به خصوص کودکان و افراد کم سن بررسی کنیم، مهم‌ترین مزیت خوردن صبحانه، تقویت عملکرد مغزی است. خوردن یک صبحانه مفصل با انواع مواد غذایی کمک زیادی به دانش‌آموزان می‌کند، طوری که عملکرد آموزشی، توانایی یادگیری، کاهش مشکلات رفتاری و جلوگیری از اضافه‌وزن کودکان را به همراه دارد. با توجه به رویکرد عصر حاضر در تولید و تهیه ی مواد غذایی ارگانیک و همچنین نقش مهم محصولات ارگانیک در افزایش طول عمر و بالا بردن ارزش غذایی، وبسایت مکتوس از شما دعوت می نماید تا از این مقاله دیدن نمایید.

 

پیشرفت درسی

پیشرفت در مهارت‌های یادگیری و توانایی بالا در تمرکز کردن در کودکانی که صبحانه سالم و ارگانیک می‌خورند بیشتر مشاهده می‌شود. مطالعات تغذیه‌ای که روی دانش‌آموزان مختلف انجام شد، نشان داد گروهی که صبحانه می‌خورند، نسبت به گروهی که صبحانه نمی‌خورند نمرات بهتری کسب می‌کنند.

آنها در امتحانات خطاهای کمتری مرتکب شده و قدرت یادگیری بیشتری در کلاس درس خواهند داشت. به عبارتی، تغذیه سالم و ارگانیک پیش از حضور دانش‌آموزان در مدرسه مانند سوخت، انرژی لازم برای تفکر خلاقانه‌تر و بهتر را فراهم کرده، آنها را هوشیارتر می‌کند و در طول روز آنها را پرانرژی نگه می‌دارد. علاوه بر این، دانش‌آموزان با خوردن غذای ارگانیک نمرات بهتری کسب می‌کنند.موادغذایی ارگانیک به علت عدم وجود انواع افزودنی ها و مواد شیمیایی شامل هورمون ها و مواد نگه دارنده ، تاثیر بسزایی در شادابی ، نشاط و آرامش ذهنی دانش آموزان دارد.

صبحانه به طور کلی مهم‌ترین وعده غذایی محسوب می‌شود و نه تنها مواد مغذی مورد نیاز بدن در طول روز را از قبیل پروتئین‌ها، فیبر، کلسیم و کربوهیدرات تامین می‌کند، بلکه عملکرد درسی دانش‌آموزان را نیز تا حد بسیار بالایی بهبود می‌بخشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف محصولات ارگانیک توسط دانش آموزان، عملکرد شناختی و نمرات امتحانات آنها را بخصوص در کودکان کم سن و سال تا حد زیادی بالا می‌برد.

 

کاهش مشکلات رفتاری

کودکانی که با خوردن صبحانه سالم و ارگانیک روانه مدرسه می‌شوند مشکلات رفتاری کمتری دارند. آن گروه از کودکانی که صبحانه نمی‌خورند بیش‌فعالی بیشتری داشته و با سایر دانش‌آموزان براحتی کنار نمی‌آیند. وقتی کودک گرسنه می‌شود، انرژی بدن کاهش یافته و انگیزه تمرکز روی دروس و در کل، یادگیری بشدت افت می‌کند. به دنبال افت انرژی، بدن نیروی کافی برای فکر کردن و یادگیری ندارد و کودک بسرعت احساس خستگی می‌کند.

علاوه بر موارد ذکر شده، خوردن صبحانه سالم، مواد مغذی لازم برای رشد کودک را فراهم می‌کند و انتخاب‌های سالم‌تری از مواد غذایی را پیش روی آنها قرار می‌دهد. خوردن صبحانه خوب و مغزی به کاهش نمایه توده بدنی (BMI) کمک کرده و وزن را در حد تعادل حفظ می‌کند. به عبارتی، نخوردن صبحانه هیچ کمکی به کاهش وزن نکرده و برخلاف تصور بسیاری از افراد، پرخوری را در طول روز افزایش و کیفیت تغذیه‌ای کودکان را کاهش داده و باعث بالا رفتن نمایه توده بدنی می‌شود. از سوی دیگر، خالی ماندن شکم در طول روز ممکن است کودکان را در معرض ابتلا به بیماری‌های گوارشی قرار دهد. مطالعات نشان می‌دهد کودکانی که پیش از رفتن به مدرسه صبحانه ارگانیک می‌خورند، نسبت به دانش‌آموزانی که صبحانه نخورده راهی مدرسه می‌شوند، در درس ریاضیات موفق‌تر بوده و نمرات بالاتری کسب می‌کنند و کمتر از بقیه در کلاس‌ها غیبت می‌کنند.به عبارتی محصولات ارگانیک بر روی خلق و خوی دانش آموزان امری مشهود بوده و پس از بررسی های انجام گرفته اثبات گردیده است.

دانش آموزانی که از غذاهای ارگانیک ، متعادل و دارای قند پایین مصرف می‌کنند در مدرسه تمرکز بیشتری دارند و نسبت به حل مسائل دشوار در مقابل کودکانی که صبحانه‌ای مملو از کربوهیدرات مصرف کرده‌اند، عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند. صبحانه‌ای که از قندهای کمتری تشکیل شده باشد، نسبت به صبحانه پرقند، تمرکز دانش‌آموزان را بالاتر نگه داشته و کودکان خستگی کمتری در طول روز احساس می‌کنند. حدود ۵۰ گرم مغز گردو، همراه تخم‌مرغ نیمرو، اسفناج، فلفل و پنیر رنده شده صبحانه‌ای ایده‌آل به شمار می‌رود. همچنین در ادامه جالب است بدانید که تحقیقات اثبات کرده دخترها در مقایسه با پسرها بعد از خوردن ترکیب پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها به جای کربوهیدرات تنها، عملکرد مغزی بهتری از خود نشان می‌دهند.

 

یک صبحانه از نوع ارگانیک

پژوهشگران بر این عقیده‌اند که خوردن هرگونه مواد غذایی ارگانیک در وعده صبحانه بهتر از حذف این وعده از رژیم روزانه است.

صبحانه‌هایی که در آن فقط از کربوهیدرات‌هایی مانند شیرینی و نان تست استفاده می‌شود، فقط به مدت ۲ تا ۳ ساعت انرژی لازم را در بدن دانش‌آموزان تامین می‌کند و این در حالی است که صبحانه‌ ارگانیک شامل مقادیر یکسانی از پروتئین، چربی و کربوهیدرات‌ها، ساعت‌ها سطح قند خون را پایین نگه می‌دارد. نان تست و کره بادام‌زمینی، میوه و شیر همراه با شیرین گندمک و نیز یک لیوان آب میوه ۱۰۰ درصد طبیعی و نیز املت همراه با پنیر و کلم بروکلی می‌تواند یک صبحانه ایده‌آل به شمار رود.

در واقع، یک صبحانه سالم و ارگانیک که بتواند انرژی روزانه دانش‌آموزان را برای فعالیت یک روز تامین کند، شامل مصرف پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌هاست که اثرات جسمی و ذهنی بی‌نظیری به جا می‌گذارد. آمارها نشان می‌دهد حدود ۸ تا ۱۲ درصد از دانش‌آموزان به طور کلی وعده صبحانه را نادیده گرفته و این آمار در سنین نوجوانی افزایش چشمگیری می‌یابد و تا بیش از ۳۰ درصد می‌رسد.

غلات یکی از گزینه‌هایی است که باید در وعده صبحانه گنجانده شود. معمولا غذاهای سرشار از غلات مملو از فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی است و انواع موادی که حاوی غلات کامل هستند، غنی از ویتامین‌های خانواده  B از قبیل تیامین، ریبوفلاوین و نیاسین بوده و انرژی‌زا هستند.

در کنار کربوهیدرات، مصرف پروتئین نیز می‌تواند باعث سیری دانش‌آموزان در طول روز شود. یک فنجان شیر کم‌چرب ارگانیک حدود ۸ میلی‌گرم پروتئین و ۸۳ کالری بدون چربی دارد. مصرف قهوه و غلات سرد در صبحانه نیز گزینه مناسبی است. علاوه بر این، هر تخم‌مرغ حاوی ۷۰ کالری، ۶ گرم پروتئین، ۵ گرم چربی و ۱۸۶ گرم کلسترول است.

در واقع، تخم‌مرغ حدود ۶۲ درصد از نیاز کلسترول روزانه دانش‌آموزان را تامین می‌کند؛ ولی پژوهشگران توصیه می‌کنند مصرف مواد غذایی غیرارگانیک و یا مواد پرچرب مانند سوسیس و کالباس را در صبحانه محدود کنید. این مواد، خطر ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی و دیابت را افزایش می‌دهد.

فیبرها همواره پای ثابت رژیم غذایی است و به طور کلی میوه‌ها و سبزیجات تماه گروه غلات و حبوبات را شامل می‌شود. باید در طول روز مردان ۳۸ و زنان ۲۵ گرم فیبر مصرف کنند که شامل فیبرهای محلول و غیرمحلول است. وجود ۲ گرم فیبر در رژیم غذایی، اثرات کاهش کلسترول خون را به همراه دارد. سیب ۴/۴، پرتغال ۱ /۳ و دانه‌های خوراکی ۲ تا ۴ گرم فیبر دارند.

فیبرهای غیرمحلول نیز در جلوگیری از بروز یبوست موثر بوده و در غلات و حبوبات، دانه‌ها، میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود. کلسیم از دیگر موادی است که در وعده صبحانه باید گنجانده شود. این ماده غذایی به ساخت استخوان‌ها و حفظ سلامت آنها کمک می‌کند. باتوجه به سن و جنس، بدن انسان به حدود هزار میلی‌گرم کلسیم در روز نیاز دارد که در این میان ماست، شیر و پنیر بهترین گزینه‌ها به شمار می‌رود.

 

مراقب سلامتی تون باشید . . .


دیدگاه ها

ارسال نظر


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


پرشین ابزار دقیق باتجربه چندین سال در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با معروف ترین برندها که دارای بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها است فعالیت می کند و توانسته سهم خوبی از بازار ابزار تجهیزات اندازه گیری را به خود اختصاص دهد. ابزار دقیق با کمک ابزاری مانند فلومتر، روتامتر، لول ترانسمیتر، فلو سوئیچ، لول سوئیچ، شیربرقی، سنسور فشار، گیج فشار یا مانومتر و ... پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار و جریان را اندازه گیری می کند.

در اندازه گیری مقدار یک کمیت با یک استاندارد مشخص مقایسه می شود و نتیجه به دست آمده به صورت عدد نمایش داده می شود. حال در صنعت برای اندازه گیری کمیت های مختلف مانند دما، فشار و جریان با تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری می کنیم. تجهیزات به 4  گروه عمده تقسیم می شوند:

  1. تجهیزاتی که فقط اندازه گیری کرده و روی نمایش گر خود نشان می دهد.
  2. تجهیزاتی که اندازه گیری می کنند و عدد به دست آمده را ثبت می کنند.
  3. ابزارهایی که این کمیت ها را کنترل می کند.
  4. ابزارهایی که هر سه وظیفه کنترل، ثبت و نمایش را انجام می دهد.

معرفی سیستم ها و تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق را می توان با کمک یک مثال ساده بیان کرد. فرض کنید در سیستم تنظیم خودکار سوخت موتور، ترانسمیتر فشارو سنسور سرعت وضعیت موتور را مورد بازبینی قرار می دهد. اطلاعات بدست آمده از طریق این سنسورها به وسیله یک پردازنده مانند شیربرقی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و نهایت برای کنترل موتور وظایف مربوطه را انجام می دهد.

انواع فرآیند های کنترل

یکی از روش های انتخاب تجهیزات ابزار دقیق تشخیص این است که دقیقاً چه هدفی دارید و باید ماهیت فرآیند مشخص شود. آیا شما قصد دارید فشار، دما، سطح یا جریان را اندازه بگیرید. هرکدام از این کمیت ها ابزار متفاوتی را دارد که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد.

ابزار اندازه گیری دما

از این ابزارها در صنعت بسیار استفاده می شود به عنوان مثال در صنعت پزشکی، دارویی، صنعتی و ... برای اندازه گیری میزان سردی و گرمی یک جسم و مشخص کردن میزان دما از این ابزارها استفاده می کند که به دو دسته کلی ترمومتر و ترموکوپل دسته بندی می شود.

ابزار اندازه گیری فشار

ازنظر فیزیکی فشار مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. حال میزان فشار وارد شده بر جسم، مایع یا سیال بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای اندازه گیری آن از روش و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. فشاری که از در لوله و اتصالات در جریان است در صورتی که تحت کنترل و محدوده مشخص باشد مشکلی پیش نمی آید که این نظارت و کنترل را می توان به کمک فشار سنج ها که به آنها گیج فشار یا مانومتر می گویند انجام داد.

ابزار اندازه گیری جریان یا فلو

میزان جریان عبوری از یک سطح در یک زمان مشخص جریان یا دبی گفته می شود که میزان آن بر اساس حجم، لیتر یا جرم قابل محاسبه است. برای محاسبه فلو از ابزارهای مختلفی مانند فلومتر، فلو سوئیچ، روتامتر استفاده می کنند.

ابزار اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامتر هایی است که کنترل آن در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صوت رد شدن از سطح مورد نظر ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. لول ترانسیمتر یکی از ابزار هایی است که خروجی الکتریکی متناسب با سطح را ایجاد میکند و بعد از رسیدن به سطح مورد نظر خروجی مورد نظر را نمایش میدهد. از ترانسمیتر ها در اندازه گیری سطح مخزن های مختلف استفاده میشود.