مطالب
صفر تا ۱۰۰ گرانی تخم مرغ به روایت آمار و ارقام

صفر تا ۱۰۰ گرانی تخم مرغ به روایت آمار و ارقام



  • ۱۳۹۶/۱۰/۱۱ ۱۳:۱۸:۱۰
  • ۱۶۴۹


بر اساس اعلام ستاد کشوری ترویج مصرف تخم‌مرغ، هر ایرانی هر ساله حدود  198 عدد  تخم‌مرغ  مصرف می‌کند و ایرانی‌ها  از  کشورهای تخم‌مرغ خوار در جهان به حساب می‌آیند، به طوری که متوسط مصرف تخم‌مرغ در کشورمان از میانگین جهانی بالاتر است.


بر اساس اعلام ستاد کشوری ترویج مصرف تخم‌مرغ، هر ایرانی هر ساله حدود  198 عدد  تخم‌مرغ  مصرف می‌کند و ایرانی‌ها  از  کشورهای تخم‌مرغ خوار در جهان به حساب می‌آیند، به طوری که متوسط مصرف تخم‌مرغ در کشورمان از میانگین جهانی بالاتر است.

متوسط مصرف سرانه جهانی  تخم‌مرغ 185 عدد است اما میزان مصرف این محصول در برخی کشور‌ها بیشتر از 300 عدد در سال است؛ آمار سرانه مصرف  تخم‌مرغ در سایر کشورها (سال 2012 میلادی) به شرح زیر است.

1مکزیک335

2ژاپن328 

3اکراین314

4 چین274

5روسیه260

6آمریکا248

7آرژانتین244

8دانمارک240

9اسپانیا239

10مجارستان235

11اتریش232

12کلمبیا228

13نیوزلند223

14آلمان217

15استرالیا214

16سوئد213

17کانادا208

18اسلواکی207

19فرانسه205

تولید یک میلیون تخم مرغ در کشور 

میزان تولید سالانه تخم‌مرغ نیز در کشورمان  950 هزار تن تا یک میلیون تن برآورد می‌شود و این میزان تولید همواره از مصرف بالاتر و در نتیجه قیمت تخم‌مرغ  در بیشتر اوقات سال مناسب و ارزان است و حتی در مواردی کمتر از قیمت تمام‌شده  تولیدکنندگان در بازار به فروش رفته است.

بنابراین گزارش، در دو سال گذشته در اواخر پاییز و در زمستان شاهد نوسانات قیمت تخم‌مرغ در بازار بوده‌ایم و قیمت این محصول در سال گذشته به یک‌باره 2 تا 3 هزارتومانی افزایش یافت اما در آخر پاییز امسال قیمت تخم‌مرغ از ریل خارج شد و شاهد فروش هرشانه  تخم مرغ  30 عددی ( فله) به قیمت 16 هزار تومان تا 20 هزار تومان بودیم، در حالی که قیمت مصوب  این محصول در میادین میوه و تره‌بار  11 هزار و 700 تومان و در سطح شهر نیز به طبع آن در همین حدودبه فروش می‌رسید.

برای بررسی دلایل افزایش قیمت این محصول در بازار مصرف باید به کاهش تولید مقطعی و یک باره؛ و افزایش حذف و  معدوم‌سازی  گله های مرغ تخمگذار اشاره کرد.

تلفات 3 برابری مرغ‌های تخمگذار درسال جاری

با بررسی آماری که مسئولان بخش دولتی و خصوصی  درباره میزان تلفات مرغ هایتخم گذار ارائه داده‌اند، شاهد افزایش نزدیک به سه برابریدر سال جاری در مقایسه با سال گذشته هستیم.

بر اساس اطلاعات اعلامی درحالی‌که تلفات مرغ تخم‌گذار در سال 95 حدود 6 میلیون قطعه تا اواخر بهمن بود که در سال جاری(دی ماه) آمار تلفات مرغ های تخم‌گذار حدود 17 میلیون قطعه اعلام‌ شده است.

بنابراین گزارش، اواخر بهمن‌ماه سال 95 رئیس وقت سازمان دامپزشکی کشور درباره آمار تلفات آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان گفته بود: تا به امروز 6 میلیون قطعه (مرغ تخم‌گذار) به دلیل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان معدوم شده است، اما باید در نظر داشت که سالانه یک میلیارد و 400 میلیون قطعه جوجه ریزی و پرورش مرغ در کشور انجام می‌شود.

بنابراین گزارش ناصر نبی پور، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران نیز آمار تلفات امسال را تاکنون حدود  17 میلیون  قطعه مرغ دانسته است که رقم تأمل برانگیزی به حساب می‌آید.

وی همچنین خبر از کسری 130 هزار تن تخم‌مرغ در سال جاری داده است که این رقم با واردات تامین می شود.

بیشتر بخوانید: واردات 20هزار تن تخم‌مرغ برای تنظیم بازار
بیشتر بخوانید: مهلت ثبت سفارش برای واردات تخم‌مرغ تمدید شد + سند

بر همین اساس دولت نیز اجازه واردات دوباره  تخم‌مرغ به کشور داده است که عملی کم‌سابقه در سال‌های اخیر به‌حساب می‌آید. تخم‌مرغ ترکیه‌ای برای تنظیم بازار به قیمت  12 هزار  و 500 تومان در بازار به فروش می‌رسد و به نظر می‌رسد این روند حداقل در هفته‌های آینده ادامه داشته باشد


دیدگاه ها

ارسال نظر


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


پرشین ابزار دقیق باتجربه چندین سال در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با معروف ترین برندها که دارای بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها است فعالیت می کند و توانسته سهم خوبی از بازار ابزار تجهیزات اندازه گیری را به خود اختصاص دهد. ابزار دقیق با کمک ابزاری مانند فلومتر، روتامتر، لول ترانسمیتر، فلو سوئیچ، لول سوئیچ، شیربرقی، سنسور فشار، گیج فشار یا مانومتر و ... پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار و جریان را اندازه گیری می کند.

در اندازه گیری مقدار یک کمیت با یک استاندارد مشخص مقایسه می شود و نتیجه به دست آمده به صورت عدد نمایش داده می شود. حال در صنعت برای اندازه گیری کمیت های مختلف مانند دما، فشار و جریان با تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری می کنیم. تجهیزات به 4  گروه عمده تقسیم می شوند:

  1. تجهیزاتی که فقط اندازه گیری کرده و روی نمایش گر خود نشان می دهد.
  2. تجهیزاتی که اندازه گیری می کنند و عدد به دست آمده را ثبت می کنند.
  3. ابزارهایی که این کمیت ها را کنترل می کند.
  4. ابزارهایی که هر سه وظیفه کنترل، ثبت و نمایش را انجام می دهد.

معرفی سیستم ها و تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق را می توان با کمک یک مثال ساده بیان کرد. فرض کنید در سیستم تنظیم خودکار سوخت موتور، ترانسمیتر فشارو سنسور سرعت وضعیت موتور را مورد بازبینی قرار می دهد. اطلاعات بدست آمده از طریق این سنسورها به وسیله یک پردازنده مانند شیربرقی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و نهایت برای کنترل موتور وظایف مربوطه را انجام می دهد.

انواع فرآیند های کنترل

یکی از روش های انتخاب تجهیزات ابزار دقیق تشخیص این است که دقیقاً چه هدفی دارید و باید ماهیت فرآیند مشخص شود. آیا شما قصد دارید فشار، دما، سطح یا جریان را اندازه بگیرید. هرکدام از این کمیت ها ابزار متفاوتی را دارد که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد.

ابزار اندازه گیری دما

از این ابزارها در صنعت بسیار استفاده می شود به عنوان مثال در صنعت پزشکی، دارویی، صنعتی و ... برای اندازه گیری میزان سردی و گرمی یک جسم و مشخص کردن میزان دما از این ابزارها استفاده می کند که به دو دسته کلی ترمومتر و ترموکوپل دسته بندی می شود.

ابزار اندازه گیری فشار

ازنظر فیزیکی فشار مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. حال میزان فشار وارد شده بر جسم، مایع یا سیال بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای اندازه گیری آن از روش و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. فشاری که از در لوله و اتصالات در جریان است در صورتی که تحت کنترل و محدوده مشخص باشد مشکلی پیش نمی آید که این نظارت و کنترل را می توان به کمک فشار سنج ها که به آنها گیج فشار یا مانومتر می گویند انجام داد.

ابزار اندازه گیری جریان یا فلو

میزان جریان عبوری از یک سطح در یک زمان مشخص جریان یا دبی گفته می شود که میزان آن بر اساس حجم، لیتر یا جرم قابل محاسبه است. برای محاسبه فلو از ابزارهای مختلفی مانند فلومتر، فلو سوئیچ، روتامتر استفاده می کنند.

ابزار اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامتر هایی است که کنترل آن در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صوت رد شدن از سطح مورد نظر ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. لول ترانسیمتر یکی از ابزار هایی است که خروجی الکتریکی متناسب با سطح را ایجاد میکند و بعد از رسیدن به سطح مورد نظر خروجی مورد نظر را نمایش میدهد. از ترانسمیتر ها در اندازه گیری سطح مخزن های مختلف استفاده میشود.