مطالب
توزیع گوشت وارداتی بهترین راهکار برای کمک

توزیع گوشت وارداتی بهترین راهکار برای کمک



  • ۱۳۹۶/۱۰/۱۲ ۱۰:۰۲:۲۸
  • ۱۸۱۷


رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم با اذعان به اینکه در حال حاضر گوشت نرخ خیلی مناسبی ندارد، گفت: توزیع گوشت های وارداتی بهترین راهکار برای بهره مندی اقشار آسیب پذیر و کم درآمد جامعه از این کالای مورد نیاز است.




به گزارش ایرنا، محمد رضا طلایی روز چهارشنبه در بیست و دومین جلسه کارگروه تنظیم بازار و ارزاق عمومی قم در استانداری این استان، اظهار داشت: افزایش قیمت دام زنده کیلویی 167 هزار تا 170 هزار ریال در میدان دام استان و همچنین کاهش قیمت پوست از عمده ترین دلایل بالا رفتن نرخ گوشت نه تنها در قم بلکه در سراسر کشور است.

وی با اشاره به موضوع واردات گوشت به منظور فراهم نمودن زمینه برای مصرف افرادی که توانایی مالی کمتری دارند، افزود: استفاده از ظرفیت گوشت های وارداتی برای تنظیم بازار در استان های، تهران، خراسان رضوی و اصفهان به لحاظ رضایتمندی مردم تجربه موفقی بوده و تا حدودی این امر را محقق نموده است.

طلایی با بیان اینکه برغم همه تاکیدهای صورت گرفته از سوی استانداری هنوز در خصوص اجرایی کردن بحث واردات گوشت به استان هیچ اقدامی انجام نشده است، افزود: اعتقاد دست اندرکاران و مسئولان ذی ربط این است که بخش خصوصی به این کار ورود پیدا کند، و با توجه به کم درآمد بودن قسمت اعظمی از جمعیت استان باید علاوه بر قیمت های بالای گوشت در بازار مصرف ، قیمت مناسبی نیز داشته باشیم.

این مسئول همچنین با بیان اینکه قیمت گوشتی که توسط دولت و تحت نظارت کامل دامپزشکی وارد استان می شود به صورت شقه کیلویی 290 هزار ریال است و باید کیلویی 305 هزار ریال بدست مصرف کنندگان برسد، افزود: وقتی قیمت گوشت بالا می رود بسیاری از دامداران اقدام به عرضه دام خود می کنند، از این رو طی سه روز گذشته بیش از سه هزار و 500 راس دام وارد دام شهر استان شده که ورود این تعداد دام زنده در مجموعه دام شهر قم سابقه نداشته است.

شهرک دامشهر قم که سال 1375 در 13 کیلومتری جاده قم - جعفریه احداث شد، با 30 کاروانسرای دام، سالانه میزبان حدود 600 هزار دام از 29 استان کشور است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به هماهنگی های صورت گرفته با وزارت جهاد برای اجرایی کردن بحث تبدیل کشتارگاه جاهد قم به زنجیره تولید گوشت کشور برای نخستین بار، اضافه کرد: با این اقدام کشتارگاه مذکور به صورت یک شرکت هلدینگ عمل نموده و در آن دام زنده بر اساس قیمت روز عرضه می شود.

کشتارگاه جاهد در کیلومتر 6 جاده قم - گازران و در زمینی به مساحت 20 هکتار و زیربنای هفت هزار و 550 متر مربع احداث شده و در یک شیفت کاری ظرفیت ذبح هزار دام سبک و صد راس دام سنگین را دارد.

همچنین در ادامه این جلسه مقرر شد اتحادیه قصابان استان چند قصابی و فروشگاه مواد پروتئینی را در مناطقی از شهر مانند نیروگاه و شهرک پردیسان به عنوان محل عرضه گوشت وارداتی با قیمت مناسب و ارزان تعیین کند.

طلایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات موجود در زمینه قیمت مرغ و تخم مرغ افزود: وزارت جهاد از طریق جوجه ریزی این معضل را کنترل کرده و اوایل شهریور ماه شاهد پایین آمدن قیمت گوشت سفید خواهیم بود.

این مسئول با بیان اینکه هر کیلو مرغ در هفته گذشته قیمت بالایی داشت، ولی الان نوعی تعادل در آن بوجود آمده است، افزود: در حالی که قیمت هر کیلو مرغ توسط اتحادیه مرغداران استان بین71 هزار ریال تا 75 هزار ریال عرضه می شود، ولی همچنان این کالا در فروشگاه ها بین 80 تا81 هزار ریال به فروش می رسد.

وی تنها راهکار تنظیم بازار مرغ استان را توزیع مرغ منجمد ذکر کرد، و افزود: در حال حاضر مرغ های منجمد با تاریخ مصرف هشت ماهه در سردخانه های استان ذخیره شده است، که فروشگاه ها برای قرار گرفتن این کالا در اختیار مردم آن را در معرض دید عموم قرار دهند.

 

** ضرورت تغییر رویکرد اتحادیه قصابان و عموم مصرف کنندگان نسبت به گوشت های وارداتی

معاون هماهنگی اقتصادی استانداری قم نیز در این جلسه با تاکید بر نقش موثر اتحادیه های قصابان استان بر عرضه بیش از پیش مناسب گوشت مصرفی مردم، افزود: رویکرد اتحادیه ها به موضوع واردات گوشت به استان ضعیف است.

سید صدرالدین موسوی با بیان اینکه مردم بر اساس سلایق شخصی خود گوشت مورد نیازشان را خریداری و طبخ می کنند، افزود: در صورتی که هیچ گونه اعتراضی از سوی جامعه قصابان نداشته باشیم، این آمادگی نزد جهاد کشاورزی و مجموعه استانداری وجود دارد که با کمک پشتیبانی امور دام قم از خارج از این استان گوشت وارد کنیم.

این مقام استانداری قم همچنین با اشاره به نقش ذائقه مردم در انتخاب گوشت مصرفی افزود: بعضا یک لاشه گوشت که در قصابی ها آویزان شده در مردم و مصرف کنندگان تنفر ایجاد می کند، ولی وقتی همین گوشت در یک بسته بندی شیک و شکیل برای عرضه آماده شود، موجب جذب مشتری خواهد شد.

معاون استاندار قم تصریح کرد: افزایش قیمت گوشت بویژه در مناطقی که اقشار آسیب پذیر در آن سکونت دارند موجب کاهش تقاضا و در نتیجه ایجاد چالش های سلامتی می شود.

موسوی با تاکید بر نقش صدا و سیما و رسانه های گوناگون در زمینه اطلاع رسانی و فرهنگ سازی برای کاهش التهابات موجود در جامعه در زمینه مصرف گوشت های وارداتی افزود: باید این طرز فکر و تلقی که جامعه از گوشت های وارداتی دارد را تغییر دهیم تا کیفیت خدمات مرتبط با این موضوع به شهروندان ارتقاء پیدا کند.

 


دیدگاه ها

ارسال نظر


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


پرشین ابزار دقیق باتجربه چندین سال در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با معروف ترین برندها که دارای بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها است فعالیت می کند و توانسته سهم خوبی از بازار ابزار تجهیزات اندازه گیری را به خود اختصاص دهد. ابزار دقیق با کمک ابزاری مانند فلومتر، روتامتر، لول ترانسمیتر، فلو سوئیچ، لول سوئیچ، شیربرقی، سنسور فشار، گیج فشار یا مانومتر و ... پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار و جریان را اندازه گیری می کند.

در اندازه گیری مقدار یک کمیت با یک استاندارد مشخص مقایسه می شود و نتیجه به دست آمده به صورت عدد نمایش داده می شود. حال در صنعت برای اندازه گیری کمیت های مختلف مانند دما، فشار و جریان با تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری می کنیم. تجهیزات به 4  گروه عمده تقسیم می شوند:

  1. تجهیزاتی که فقط اندازه گیری کرده و روی نمایش گر خود نشان می دهد.
  2. تجهیزاتی که اندازه گیری می کنند و عدد به دست آمده را ثبت می کنند.
  3. ابزارهایی که این کمیت ها را کنترل می کند.
  4. ابزارهایی که هر سه وظیفه کنترل، ثبت و نمایش را انجام می دهد.

معرفی سیستم ها و تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق را می توان با کمک یک مثال ساده بیان کرد. فرض کنید در سیستم تنظیم خودکار سوخت موتور، ترانسمیتر فشارو سنسور سرعت وضعیت موتور را مورد بازبینی قرار می دهد. اطلاعات بدست آمده از طریق این سنسورها به وسیله یک پردازنده مانند شیربرقی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و نهایت برای کنترل موتور وظایف مربوطه را انجام می دهد.

انواع فرآیند های کنترل

یکی از روش های انتخاب تجهیزات ابزار دقیق تشخیص این است که دقیقاً چه هدفی دارید و باید ماهیت فرآیند مشخص شود. آیا شما قصد دارید فشار، دما، سطح یا جریان را اندازه بگیرید. هرکدام از این کمیت ها ابزار متفاوتی را دارد که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد.

ابزار اندازه گیری دما

از این ابزارها در صنعت بسیار استفاده می شود به عنوان مثال در صنعت پزشکی، دارویی، صنعتی و ... برای اندازه گیری میزان سردی و گرمی یک جسم و مشخص کردن میزان دما از این ابزارها استفاده می کند که به دو دسته کلی ترمومتر و ترموکوپل دسته بندی می شود.

ابزار اندازه گیری فشار

ازنظر فیزیکی فشار مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. حال میزان فشار وارد شده بر جسم، مایع یا سیال بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای اندازه گیری آن از روش و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. فشاری که از در لوله و اتصالات در جریان است در صورتی که تحت کنترل و محدوده مشخص باشد مشکلی پیش نمی آید که این نظارت و کنترل را می توان به کمک فشار سنج ها که به آنها گیج فشار یا مانومتر می گویند انجام داد.

ابزار اندازه گیری جریان یا فلو

میزان جریان عبوری از یک سطح در یک زمان مشخص جریان یا دبی گفته می شود که میزان آن بر اساس حجم، لیتر یا جرم قابل محاسبه است. برای محاسبه فلو از ابزارهای مختلفی مانند فلومتر، فلو سوئیچ، روتامتر استفاده می کنند.

ابزار اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامتر هایی است که کنترل آن در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صوت رد شدن از سطح مورد نظر ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. لول ترانسیمتر یکی از ابزار هایی است که خروجی الکتریکی متناسب با سطح را ایجاد میکند و بعد از رسیدن به سطح مورد نظر خروجی مورد نظر را نمایش میدهد. از ترانسمیتر ها در اندازه گیری سطح مخزن های مختلف استفاده میشود.