مطالب
طرز تهیه : ماهیچه

طرز تهیه : ماهیچه



  • خانی
  • ۱۳۹۶/۱۰/۱۲ ۱۰:۰۹:۴۸
  • ۴۸۹۳


مقدار گوشت برای هر نفر در چلو گوشت چقدر است؟ چلو گوشت را معمولا در مراسم مهمی مانند عروسی و یا مهمانی‌های رسمی سرو می‌کنند. البته گاهی در ایام محرم، برخی افراد چلو گوشت را به عنوان غذای نذری تهیه کرده و بین عزاداران تقسیم می‌کنند. چلو گوشت نذری به اندازه قیمه نذری و عدس پلو نذری مرسوم نیست اما به هر حال جزو غذاهایی است که بسته به وسع صاحب نذر به مقدار متفاوتی تهیه شده و توزیع می‌گردد.


پلو و چلو از غذاهای اصیل ایرانی است که باید در طبخ آنها دقت و سلیقه کافی به کار رود. منظور از چلو، برنج ساده‌ای است که با خورشت سرو می‌شود، ولی پلو برنجی است که ساده نبوده و با گوشت، مرغ و انواع سبزیجات تهیه می‌گردد؛ مانند: شیرین پلو، رشته پلو، باقالی پلو و…

تهیه یک پلو یا چلوی خوب هنر یک کدبانوی ایرانی است پس لازم است برای تهیه پلو و چلوی با کیفیت نکات زیر را رعایت کنید:

انتخاب برنج خوب

بهترین برنج دنیا در ایران و چند کشور دیگر که تولیدات کمی دارند کشت می‌شود. بنابراین برنجی در رده ممتاز قرار می‌گیرد که ایرانی باشد، بوی مطبوعی داشته باشد و طعم آن بدون خورش یا هر نوع افزودنی به جز نمک، دلپذیر باشد.

خیلی وقت‌ها برنج کاملا خالص و ایرانی نیست. یعنی در آن درصدی هم برنج غیرایرانی وجود دارد. تشخیص چنین برنجی معمولا ساده نیست اما اگر مقداری از برنج را کف دستتان بریزید، باید تمام دانه‌های آن از نظر رنگ، حجم، قد و چاقی و لاغری یک شکل باشند. در غیر این صورت، برنج شما خالص نیست.

به برنج‌های شفاف اعتماد نکنید چون هیچ یک از انواع برنج‌های ایرانی شفاف نیست. حتی المقدور از خریدن برنج دودی اجتناب کنید چون عموما برنج‌هایی به صورت دودی فروخته می‌شوند که عطر و طعم نامناسبی دارند و یا نامرغوب هستند.

همچنین برنج مرغوب باید خشک باشد به طوری که زیر دندان شما له نشود بلکه بشکند. وقتی آن را کف دست می‌ریزید و بو می‌کنید، بوی مطبوعی داشته باشد و دانه‌های آن شکسته نباشند.

خیس کردن برنج

خیس کردن برنج، موجب می‌شود برنج در مدت زمان کمتر و با کیفیت بهتر آماده شود و به اصطلاح کاملا قد بکشد. برای این منظور می‌بایست ابتدا برنج را به خوبی شسته و حداقل 2 _ 3 ساعت قبل از طبخ با آب سرد بخیسانید.

آبکش کردن برنج

برای آبکش کردن برنج نباید از آب سرد استفاده شود چرا که روند پخت را متوقف کرده و برنج دچار شک خواهد شد.

دم کردن پلو و چلو

اگر برنج شما بیش از حد معمول جوش خورده بود، می توانید ۲-۳ قاشق غذا‌خوری آبلیمو به آن اضافه کنید تا برنج شما خراب نشود.

برای از بین بردن بوی سوختگی برنج می‌توانید یک تکه نان روی برنج قرار دهید و موقع کشیدن، نان را بردارید و یا یک عدد پیاز را پوست کنده و در داخل برنج فرو کنید پیاز بوی سوختگی را به خود خواهد گرفت.

اگر برنج‌تان بی نمک شد، موقع کشیدن برنج مقدار مورد نیاز نمک را با مقدار بسیار کمی آب و روغن مخلوط کنید و روی برنج بریزید. با این کار بی نمکی برنج شما رفع می‌شود. هرگز نمک را مستقیم در روغن نریزید، زیرا نمک در روغن حل نمی‌شود.

اگر قبل از آب کش کردن برنج متوجه شدید، که برنج شما شور شده است موقع آبکش کردن برنج، آب بیشتری روی برنج داخل آبکش بریزید. اما اگر بعد از آبکش کردن برنج متوجه شوری آن شدید دیگر چاره‌ای برای برطرف کردن شوری آن ندارید. مگر اینکه خورش را بی نمک درست کنید.

در آخرظرف طبخ برنج باید وسیع باشد تا برنج روی هم انباشته نشود و له نگردد.

همیشه حرارت پخت برنج باید یکنواخت و ملایم باشد و کاملا زیر قابلمه یا دیگ را بگیرد و حرارت تند نباشد.

نگهداری برنج

اگر به هر دلیلی برنج خشک شما بو گرفت، برنج را در سایه روی یک سطح پهن کنید تا بوی آن برود. اگر برنج را در آفتاب بگذارید، خرد می‌شود و در داخل آب جوش از هم می‌پاشد.

فوت و فن‌های پخت برنج

اگر کارمند هستید و فرصت زیادی برای پخت برنج ندارید، می‌توانید هر صبح قبل از خروج از خانه برنج را آبکش کنید و در قابلمه بگذارید و در یخچال نگه دارید. سپس بلافاصله بعد از رسیدن به خانه آن را روی گاز بگذارید و با آب روغن دم کنید. در این صورت برنج شما یک ربع تا 20 دقیقه به پخت نیاز دارد.

وقتی می‌خواهید برنج را آبکش کنید یک لیوان از آب آن را بردارید و با یکی دو قاشق ماست مخلوط کنید. این آب برنج درصورتی که شور نباشد برای بچه‌ها خیلی مفید است.

برنج را می‌توانید به شیوه بخارپز بپزید. در این صورت باید ته قابلمه بزرگی را آب بریزید و برنج آبکش شده را در صافی ریخته، این صافی را در قابلمه قرار دهید. آب ته قابلمه نباید با صافی در تماس باشد. حالا برنج را دم کنید تا بدون ته دیگ، بخارپز شود.

اگر می‌خواهید زعفران رنگ بهتری داشته باشد، آن را در یک استکان با آب جوش مخلوط کنید و هنگام دم کردن برنج، استکان را لای برنج‌ها قرار دهید. در این صورت زعفران بیشترین میزان رنگ خود را خواهد داشت.

طرز تهیه چلوگوشت مجلسی



  1. پیاز را به صورت نگینی خرد کرده و با مقدار کمی روغن تفت دهید.
  2. گوشت گردن را به کمک قلم‌مو به زعفران آغشته کنید و کمی فلفل روی سطح گوشت بپاشید.
  3. گوشت گردن را به همراه پیاز کاراملی شده تفت دهید. به صورتی که کاملا سرخ شود.
  4. رب گوجه فرنگی را تفت دهید.
  5. میزان مناسبی آب روی گوشت بریزید و چند عدد برگ بو و چوب دارچین در اطراف گوشت قرار دهید و اجازه دهید با حرارت ملایم به مدت 3 – 4 ساعت بپزد. در صورت تمایل چند حبه سیر، هویج، کرفس و یا فلفل دلمه‌ای برای معطر کردن خوراک استفاده نمایید.
  6. در اواسط پخت میزان مناسبی نمک به آب گوشت اضافه کنید. (از ریختن نمک مستقیم روی گوشت بپرهیزید.)
  7. در اواخر پخت نیز مقداری زعفران برای ایجاد عطر و طعم و رنگ بهتر به گوشت اضافه نمایید.
  8. در نهایت زمانی که یک پیمانه آب در قابلمه باقی مانده بود و گوشت کاملا پخته شده بود برگ بو و چوب دارچین را خارج کرده و سس گوشت را صاف کنید و به همراه آب لیمو‌ترش تازه در کنار چلو زعفرانی سرو نمایید.

رسالت ما چشاندن طعم سلامتی به کام شماست!

 
در پایین همین صفحه تجربیات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
 
 


دیدگاه ها

ارسال نظر


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


پرشین ابزار دقیق باتجربه چندین سال در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با معروف ترین برندها که دارای بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها است فعالیت می کند و توانسته سهم خوبی از بازار ابزار تجهیزات اندازه گیری را به خود اختصاص دهد. ابزار دقیق با کمک ابزاری مانند فلومتر، روتامتر، لول ترانسمیتر، فلو سوئیچ، لول سوئیچ، شیربرقی، سنسور فشار، گیج فشار یا مانومتر و ... پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار و جریان را اندازه گیری می کند.

در اندازه گیری مقدار یک کمیت با یک استاندارد مشخص مقایسه می شود و نتیجه به دست آمده به صورت عدد نمایش داده می شود. حال در صنعت برای اندازه گیری کمیت های مختلف مانند دما، فشار و جریان با تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری می کنیم. تجهیزات به 4  گروه عمده تقسیم می شوند:

  1. تجهیزاتی که فقط اندازه گیری کرده و روی نمایش گر خود نشان می دهد.
  2. تجهیزاتی که اندازه گیری می کنند و عدد به دست آمده را ثبت می کنند.
  3. ابزارهایی که این کمیت ها را کنترل می کند.
  4. ابزارهایی که هر سه وظیفه کنترل، ثبت و نمایش را انجام می دهد.

معرفی سیستم ها و تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق را می توان با کمک یک مثال ساده بیان کرد. فرض کنید در سیستم تنظیم خودکار سوخت موتور، ترانسمیتر فشارو سنسور سرعت وضعیت موتور را مورد بازبینی قرار می دهد. اطلاعات بدست آمده از طریق این سنسورها به وسیله یک پردازنده مانند شیربرقی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و نهایت برای کنترل موتور وظایف مربوطه را انجام می دهد.

انواع فرآیند های کنترل

یکی از روش های انتخاب تجهیزات ابزار دقیق تشخیص این است که دقیقاً چه هدفی دارید و باید ماهیت فرآیند مشخص شود. آیا شما قصد دارید فشار، دما، سطح یا جریان را اندازه بگیرید. هرکدام از این کمیت ها ابزار متفاوتی را دارد که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد.

ابزار اندازه گیری دما

از این ابزارها در صنعت بسیار استفاده می شود به عنوان مثال در صنعت پزشکی، دارویی، صنعتی و ... برای اندازه گیری میزان سردی و گرمی یک جسم و مشخص کردن میزان دما از این ابزارها استفاده می کند که به دو دسته کلی ترمومتر و ترموکوپل دسته بندی می شود.

ابزار اندازه گیری فشار

ازنظر فیزیکی فشار مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. حال میزان فشار وارد شده بر جسم، مایع یا سیال بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای اندازه گیری آن از روش و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. فشاری که از در لوله و اتصالات در جریان است در صورتی که تحت کنترل و محدوده مشخص باشد مشکلی پیش نمی آید که این نظارت و کنترل را می توان به کمک فشار سنج ها که به آنها گیج فشار یا مانومتر می گویند انجام داد.

ابزار اندازه گیری جریان یا فلو

میزان جریان عبوری از یک سطح در یک زمان مشخص جریان یا دبی گفته می شود که میزان آن بر اساس حجم، لیتر یا جرم قابل محاسبه است. برای محاسبه فلو از ابزارهای مختلفی مانند فلومتر، فلو سوئیچ، روتامتر استفاده می کنند.

ابزار اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامتر هایی است که کنترل آن در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صوت رد شدن از سطح مورد نظر ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. لول ترانسیمتر یکی از ابزار هایی است که خروجی الکتریکی متناسب با سطح را ایجاد میکند و بعد از رسیدن به سطح مورد نظر خروجی مورد نظر را نمایش میدهد. از ترانسمیتر ها در اندازه گیری سطح مخزن های مختلف استفاده میشود.