مطالب
گوشت چرخ کرده را چگونه انتخاب کنیم

گوشت چرخ کرده را چگونه انتخاب کنیم



  • ۱۳۹۶/۱۲/۰۹ ۰۹:۴۷:۳۰
  • ۱۱۱۵


راهنمای انتخاب بهترین چرخ کرده 


این روزها گوشت نپخته را  به شکل  تکه‌شده یا چرخ‌ شده در بسته‌بندی‌های بهداشتی و یا به شکل فله‌ای در هایپرمارکتها، سوپرمارکت‌ها و یا قصابی‌ها عرضه می‌شود. بنابراین اطمینان از مرغوبیت و موازین بهداشتی آن از اهمیت بسیاری برخوردار است.

آنچه باید بدانیم‌

گوشت چرخ‌کرده یا همبرگری معمولا از قسمت‌هایی از لاشه که بیشتر چربی دارد و دارای لطافت و تردی کمتری است، تهیه می‌شود.
چربی از خشکی گوشت می‌کاهد و موجب بهبود طعم آن می‌شود ولی میزان آن نیز باید متناسب با استاندارد و ویژگی‌های تعیین شده رسمی باشد بنابراین برای تهیه گوشت چرخ‌کرده از قصابی‌ها باید گوشت در حضور مشتری از لاشه ممهور به مهر دامپزشکی جدا شود و در چرخ گوشت خالی و تمیز چرخ شود.
در غیر این صورت باید از خرید گوشت چرخ‌کرده‌ای که در قصابی‌ ها به صورت آماده عرضه می‌شود یا بسته ‌بندی مناسب یا مشخصات بهداشتی کامل ندارد ، جدا خودداری کرد ؛ چراکه احتمال دارد در چنین گوشت ‌هایی از ترکیباتی نظیر پیه ، دمبه ، چربی ‌های اضافه لاشه یا احشای دیگر دام نظیر جگر سفید ، پستان ، طحال ، سنگدان مرغ یا گوشت دام مرده استفاده شود.
ـ زمانی که گوشت چرخ می‌شود، سطح بیشتری از آن در تماس با انواعی از باکتری‌ها قرار می‌گیرد بنابراین برای کاستن سرعت رشد و تکثیر این باکتری‌ها باید گوشت چرخ‌شده را در دمای ۴ درجه سانتی‌گراد یا کمتر نگهداری کرده و حداکثر طی ۲ روز مصرف کنید یا آن را سریعا منجمد نمایید. گوشت چرخ‌کرده را تا ۳ ماه می‌توان در فریزر نگهداری کرد.
ـگوشت چرخ‌کرده نیم‌پز به احتمال زیاد حاوی باکتری‌های مضر می‌باشد. برای اطمینان از نابودی باکتری‌ها بهتر است گوشت را حداقل تا ۷۱ درجه سانتی‌گراد حرارت دهید؛ چراکه حتی شمار اندکی از میکروب‌ها در گوشت خام می‌توانند کودکان، سالمندان و افرادی را که در اثر ابتلا به سرطان، بیماری کلیوی و دیگر بیماری‌ها سیستم ایمنی ضعیفی دارند، با خطر مواجه سازند. این باکتری‌ها با بروز اسهال و تهوع، موجب کم‌آبی بدن و در نهایت مرگ می‌شوند.
ـ اگر گوشت چرخ‌کرده پخته شده یا همبرگری را بلافاصله پس از پخت طی یک تا ۲ ساعت در یخچال قرار دهیم، برای ۲ روز قابل نگهداری است. دقت کنید برای گرم کردن مجدد، غذای گوشتی باید کاملا داغ شود تا بخار از آن بلند شود.
ـ بهترین روش برای رفع انجماد گوشت چرخ‌کرده منجمد، قرار دادن آن در یخچال به مدت ۲۴ ساعت می‌باشد. این روش موجب رفع انجماد گوشت در محیط خنک با حداقل رشد باکتری‌ها می‌شود. برای رفع انجماد سریع‌تر نیز می‌توان از مایکروویو استفاده کرد.

ـ در صورتی که از مایکروویو استفاده می‌کنید، ‌باید بلافاصله پس از رفع انجماد، گوشت را بپزید، چراکه در طول رفع انجماد در مایکروویو قسمت‌هایی از گوشت پخته می‌شود.
ـ هرگز گوشت چرخ‌کرده‌ای را که رفع انجماد شده، دوباره منجمد نکنید. اگر گوشت را در حالی که هنوز منجمد است، چرخ کنیم، کریستال‌های یخ موجود در آن، دیواره سلول‌ها را می‌شکند و شیره داخل سلول به خارج ترشح می‌شود و گوشت در اصطلاح آب می‌اندازد و از ارزش غذایی آن به مقدار زیادی کاسته می‌شود.
اصولا هرچه دمای پخت بیشتر باشد، همبرگر یا گوشت چرخ‌کرده طی پخت کوچک شده و دچار کاهش حجم می‌شود. لذا باید دمای پخت ملایم باشد تا موجب باقی ماندن شیره گوشت و در نتیجه طعم بهتر آن شود.

 
در پایین همین صفحه تجربیات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
 

برای خرید بهترین گوشت چرخ کرده در مشهد با مکتوس در ارتباط باشید

 

 


دیدگاه ها

ارسال نظر


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


پرشین ابزار دقیق باتجربه چندین سال در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با معروف ترین برندها که دارای بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها است فعالیت می کند و توانسته سهم خوبی از بازار ابزار تجهیزات اندازه گیری را به خود اختصاص دهد. ابزار دقیق با کمک ابزاری مانند فلومتر، روتامتر، لول ترانسمیتر، فلو سوئیچ، لول سوئیچ، شیربرقی، سنسور فشار، گیج فشار یا مانومتر و ... پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار و جریان را اندازه گیری می کند.

در اندازه گیری مقدار یک کمیت با یک استاندارد مشخص مقایسه می شود و نتیجه به دست آمده به صورت عدد نمایش داده می شود. حال در صنعت برای اندازه گیری کمیت های مختلف مانند دما، فشار و جریان با تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری می کنیم. تجهیزات به 4  گروه عمده تقسیم می شوند:

  1. تجهیزاتی که فقط اندازه گیری کرده و روی نمایش گر خود نشان می دهد.
  2. تجهیزاتی که اندازه گیری می کنند و عدد به دست آمده را ثبت می کنند.
  3. ابزارهایی که این کمیت ها را کنترل می کند.
  4. ابزارهایی که هر سه وظیفه کنترل، ثبت و نمایش را انجام می دهد.

معرفی سیستم ها و تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق را می توان با کمک یک مثال ساده بیان کرد. فرض کنید در سیستم تنظیم خودکار سوخت موتور، ترانسمیتر فشارو سنسور سرعت وضعیت موتور را مورد بازبینی قرار می دهد. اطلاعات بدست آمده از طریق این سنسورها به وسیله یک پردازنده مانند شیربرقی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و نهایت برای کنترل موتور وظایف مربوطه را انجام می دهد.

انواع فرآیند های کنترل

یکی از روش های انتخاب تجهیزات ابزار دقیق تشخیص این است که دقیقاً چه هدفی دارید و باید ماهیت فرآیند مشخص شود. آیا شما قصد دارید فشار، دما، سطح یا جریان را اندازه بگیرید. هرکدام از این کمیت ها ابزار متفاوتی را دارد که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد.

ابزار اندازه گیری دما

از این ابزارها در صنعت بسیار استفاده می شود به عنوان مثال در صنعت پزشکی، دارویی، صنعتی و ... برای اندازه گیری میزان سردی و گرمی یک جسم و مشخص کردن میزان دما از این ابزارها استفاده می کند که به دو دسته کلی ترمومتر و ترموکوپل دسته بندی می شود.

ابزار اندازه گیری فشار

ازنظر فیزیکی فشار مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. حال میزان فشار وارد شده بر جسم، مایع یا سیال بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای اندازه گیری آن از روش و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. فشاری که از در لوله و اتصالات در جریان است در صورتی که تحت کنترل و محدوده مشخص باشد مشکلی پیش نمی آید که این نظارت و کنترل را می توان به کمک فشار سنج ها که به آنها گیج فشار یا مانومتر می گویند انجام داد.

ابزار اندازه گیری جریان یا فلو

میزان جریان عبوری از یک سطح در یک زمان مشخص جریان یا دبی گفته می شود که میزان آن بر اساس حجم، لیتر یا جرم قابل محاسبه است. برای محاسبه فلو از ابزارهای مختلفی مانند فلومتر، فلو سوئیچ، روتامتر استفاده می کنند.

ابزار اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامتر هایی است که کنترل آن در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صوت رد شدن از سطح مورد نظر ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. لول ترانسیمتر یکی از ابزار هایی است که خروجی الکتریکی متناسب با سطح را ایجاد میکند و بعد از رسیدن به سطح مورد نظر خروجی مورد نظر را نمایش میدهد. از ترانسمیتر ها در اندازه گیری سطح مخزن های مختلف استفاده میشود.