مطالب
گرانی برنج خارجی به کمبود ربطی ندارد

گرانی برنج خارجی به کمبود ربطی ندارد



  • ۱۳۹۷/۰۱/۱۴ ۱۶:۵۸:۵۲
  • ۵۹۹



در بازار نوروز امسال برنج به ویژه برنج خارجی جزو محصولاتی بود که با افزایش قیمت روبرو شد که به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی بالا رفتن قیمت این محصول ارتباطی به محدودیت در واردات یا کمبود آن در بازار ندارد و نرخ جهانی آن افزایش یافته است.
علی اکبر مهرفرد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بازار برنج در ایام نوروز برای محصول داخلی مناسب بود و فقط با اندکی افزایش قیمت در زمینه برنج خارجی مواجه بودیم که عمده علت آن افزایش نرخ ارز و افزایش نرخ جهانی برنج خارجی بوده است که در این راستا شرکت بازرگانی دولتی اقدام به عرضه دولتی این محصول کرد که این اقدام از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای و برخی تعاونی‌ها در حال انجام است.
وی افزود: به نظر می‌رسد در زمینه محصولات اساسی مانند برنج، غلات، دانه‌های روغنی و ... بازار مناسب و متعادلی در ایام نوروز داشته باشیم اما برای باقیمانده روزهای فروردین در نیمه دوم برنامه ریزی‌هایی صورت گرفته است به گونه‌ای که با توجه به افزایش قیمت نسبی در برخی غلات و دانه‌های روغنی باید تدابیری اندیشیده شود تا بازار آن را کنترل کنیم.
معاون توسعه بازرگانی و صنایع وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی معتقدند اعمال محدودیت در واردات برنج عامل افزایش قیمت این محصول در بازار داخلی بوده است اینگونه توضیح داد که ما سالانه در کشور به حدود سه میلیون تن برنج نیاز داریم که سال گذشته دو میلیون و 200 هزار تن تولید داخلی برنج داشته‌ایم و میزان واردات به بیش از یک میلیون و 300 هزار تن رسید که مجموع آنها 500 هزار تن بیش از نیاز بازار بود. بنابراین هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد.
مهرفرد گفت: ممکن است در توزیع برنج وارداتی مشکلی وجود داشته باشد که البته افزایش نرخ‌های جهانی و نرخ ارز نیز بی تاثیر نبوده است اما نمی‌توان پذیرفت که کمبودی در بازار برنج وجود دارد بنابراین جای هیچ گونه نگرانی در این زمینه نیست.

خبرگزاری ایسنا – 97/1/14


دیدگاه ها

ارسال نظر


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


پرشین ابزار دقیق باتجربه چندین سال در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با معروف ترین برندها که دارای بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها است فعالیت می کند و توانسته سهم خوبی از بازار ابزار تجهیزات اندازه گیری را به خود اختصاص دهد. ابزار دقیق با کمک ابزاری مانند فلومتر، روتامتر، لول ترانسمیتر، فلو سوئیچ، لول سوئیچ، شیربرقی، سنسور فشار، گیج فشار یا مانومتر و ... پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار و جریان را اندازه گیری می کند.

در اندازه گیری مقدار یک کمیت با یک استاندارد مشخص مقایسه می شود و نتیجه به دست آمده به صورت عدد نمایش داده می شود. حال در صنعت برای اندازه گیری کمیت های مختلف مانند دما، فشار و جریان با تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری می کنیم. تجهیزات به 4  گروه عمده تقسیم می شوند:

  1. تجهیزاتی که فقط اندازه گیری کرده و روی نمایش گر خود نشان می دهد.
  2. تجهیزاتی که اندازه گیری می کنند و عدد به دست آمده را ثبت می کنند.
  3. ابزارهایی که این کمیت ها را کنترل می کند.
  4. ابزارهایی که هر سه وظیفه کنترل، ثبت و نمایش را انجام می دهد.

معرفی سیستم ها و تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق را می توان با کمک یک مثال ساده بیان کرد. فرض کنید در سیستم تنظیم خودکار سوخت موتور، ترانسمیتر فشارو سنسور سرعت وضعیت موتور را مورد بازبینی قرار می دهد. اطلاعات بدست آمده از طریق این سنسورها به وسیله یک پردازنده مانند شیربرقی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و نهایت برای کنترل موتور وظایف مربوطه را انجام می دهد.

انواع فرآیند های کنترل

یکی از روش های انتخاب تجهیزات ابزار دقیق تشخیص این است که دقیقاً چه هدفی دارید و باید ماهیت فرآیند مشخص شود. آیا شما قصد دارید فشار، دما، سطح یا جریان را اندازه بگیرید. هرکدام از این کمیت ها ابزار متفاوتی را دارد که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد.

ابزار اندازه گیری دما

از این ابزارها در صنعت بسیار استفاده می شود به عنوان مثال در صنعت پزشکی، دارویی، صنعتی و ... برای اندازه گیری میزان سردی و گرمی یک جسم و مشخص کردن میزان دما از این ابزارها استفاده می کند که به دو دسته کلی ترمومتر و ترموکوپل دسته بندی می شود.

ابزار اندازه گیری فشار

ازنظر فیزیکی فشار مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. حال میزان فشار وارد شده بر جسم، مایع یا سیال بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای اندازه گیری آن از روش و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. فشاری که از در لوله و اتصالات در جریان است در صورتی که تحت کنترل و محدوده مشخص باشد مشکلی پیش نمی آید که این نظارت و کنترل را می توان به کمک فشار سنج ها که به آنها گیج فشار یا مانومتر می گویند انجام داد.

ابزار اندازه گیری جریان یا فلو

میزان جریان عبوری از یک سطح در یک زمان مشخص جریان یا دبی گفته می شود که میزان آن بر اساس حجم، لیتر یا جرم قابل محاسبه است. برای محاسبه فلو از ابزارهای مختلفی مانند فلومتر، فلو سوئیچ، روتامتر استفاده می کنند.

ابزار اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامتر هایی است که کنترل آن در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صوت رد شدن از سطح مورد نظر ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. لول ترانسیمتر یکی از ابزار هایی است که خروجی الکتریکی متناسب با سطح را ایجاد میکند و بعد از رسیدن به سطح مورد نظر خروجی مورد نظر را نمایش میدهد. از ترانسمیتر ها در اندازه گیری سطح مخزن های مختلف استفاده میشود.