مطالب
برنج داخلی جوابگوی نیاز کشور نیست

برنج داخلی جوابگوی نیاز کشور نیست



  • ۱۳۹۷/۰۱/۳۰ ۱۱:۵۹:۰۶
  • ۶۰۵


یکی از دغدغه‌های مسئولان بخش کشاورزی دستیابی به تولید پایدار محصولات و همچنین تولید اقتصادی است تا بتوان برای محصولات کشاورزی بازار ایجاد کرد.


به گزارش ایانا، به نقل از خانه ملت، محمود حجتی در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال مهرداد بائوج‌ لاهوتی نماینده لنگرود در مجلس مبنی بر علت کاهش تعرفه واردات محصولات کشاورزی و دلیل صدور مجوز واردات محصولات کشاورزی و همچنین علت اعلام خودکفایی گندم گفت: یکی از دغدغه‌های مسئولان بخش کشاورزی دستیابی به تولید پایدار محصولات و همچنین تولید اقتصادی است تا بتوان برای محصولات کشاورزی بازار ایجاد کرد.
وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: هیچ فردی نمی‌خواهد محصول تولیدشده روی دست کشاورزان بماند.
وی ادامه داد: برخی افراد دنبال این بودند که تعرفه برنج به پنج درصد کاهش یابد اما با این موضوع مخالفت شد و هم‌اکنون تعرفه برنج 26 درصد است و طی این دوره هیچ‌گاه از این رقم پایین‌تر نیامده است.
حجتی تصریح کرد: باید یادآور شد برنج درگذشته با دلار یک هزار و 226 تومان وارد کشور می‌شد و پس‌ازآن با دلار مبادله‌ای دو هزار و 500 تومان و امروزه این مهم با دلار چهار هزار و 200 تومان و البته با تعرفه 26 درصد انجام می‌شود.
این عضو کابینه دولت دوازدهم با تأکید بر اینکه قطعاً برنج داخلی جوابگوی نیاز کشور نیست و باید از خارج واردات انجام دهیم، گفت: با توجه به بازار ارزیابی انبارها و البته سایر مؤلفه‌ها قیمت برنج خارجی در بازار رشد بی‌رویه‌ای داشته است.
وی با تأکید بر اینکه مسئولان بخش کشاورزی اصرار برافزایش تولید برنج داخلی دارند و تلاش می‌کنند تقاضای مؤثر نیز برای آن ایجاد کنند، افزود: حتی دراین‌بین باید اذعان کرد قیمت توافقی را در نظر گرفتیم که اگر کشاورزی در برهه زمان مانند اوایل برداشت برنج، برنجی از گذشته روی دستش مانده بود خریداری شود تا از این طریق مشکل کشاورزان برطرف شود.
حجتی با اشاره به اینکه بیشتر تعرفه‌های حوزه کشاورزی آزادشده و نرخ ارز آن نیز آزاد است، اظهار کرد: البته نباید فراموش کرد که برخی محصولات در بخش‌های مختلف به کار می‌رود و نمی‌توان برای آن هر تعرفه تعیین کرد به‌عنوان‌مثال پنبه در صنعت نساجی به کار می‌رود؛ لذا برای حمایت از حوزه کشاورزی توافق کردیم پنبه با تعرفه 10 درصد وارد شود، اما به‌شرط اینکه پنبه داخلی باقیمت مصوب خریداری شود.
وزیر جهاد کشاورزی در خصوص موضوع گندم نیز گفت: با فردی که در این حوزه تخلف کرده بود برخورد شده است وگرنه صدایش درنمی‌آمد.
حجتی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی در خصوص اینکه چه کسی واردات انجام بدهد یا ندهد، هیچ نظری ندارد و واردات در سامانه سازمان توسعه و تجارت ثبت می‌شود.
وی با اشاره به اینکه هیچ نظام امضایی در رابطه با واردات در حوزه کشاورزی وجود ندارد، گفت: اگر قرار است گوشت به کشور وارد شود، حتماً در سامانه سازمان توسعه تجارت ثبت می‌شود و وزارتخانه در این حوزه نقشی ایفا نمی‌کند، لذا اگر فردی دراین‌باره سندی دارد، می‌تواند ارائه کند.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه زمانی صادرات دام زنده به‌صورت کوپنی انجام می‌شد؛ اما با وقوع بحران گوشت و افزایش قیمت آن، جلوی این مهم گرفته شد، ادامه داد: این موضوع درباره نهادههای کشاورزی نیز رخ داده است.
این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: اعتقاد داریم زنجیره تولید باید طولانی شود تا ارزش‌افزوده شامل حال تولیدکننده باشد.
حجتی با اشاره به اینکه تولید، مصرف و تراز بازرگانی درباره گندم سه مؤلفه مهم هستند، افزود: مصرف کشور در ارتباط با نان یارانه‌ای، آزادپز و... حدود 10.5 میلیون تن است که از این مقدار حدود هفت میلیون و 300 تن برای حوزه یارانه‌ای و بیش از سه میلیون در سایر موارد و حدود یک‌میلیون تن نیز به‌صورت بذر است.
وی با اشاره به اینکه در سال 95 در حدود 11.5 میلیون تن گندم تهیه شد که یک‌میلیون تن آن مازاد مصرف بود، ادامه داد: گاهی از ذخایر استفاده می‌کنیم و گاهی هم جایگزین می‌شود؛ به عبارتی در سال 95 با توجه به اینکه پیش‌بینی شد تولید مناسب است و جلوی ثبت سفارش گرفته شود، اما ثبت‌های انجام‌شده درگذشته واردات را به کشور صورت دادند.
وزیر جهاد کشاورزی درباره موضوع ابریشم نیز گفت: ابریشم درگذشته باقیمت ارز یک هزار و 200 و دو هزار و 500 تومان وارد می‌شد، اما هم‌اکنون با چهار هزار و 200 تومان وارد می‌شود.
این عضو کابینه دولت با اشاره به اینکه قیمت‌ها باید در کمیسیون ماده یک و در دولت تصویب شود؛ خاطرنشان کرد: تعرفه ابریشم از 15 درصد به 26 درصد افزایش یافت، اما باید اذعان کرد که صنعت ابریشم نیز باید بتواند این محصول را جذب کند؛ به عبارتی صنعت مشکل دارد و اگر قیمت‌ها افزایش یابد، با مشکل روبه‌رو می‌شود.

خبرگزاری ایانا – 97/1/30


دیدگاه ها

ارسال نظر


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


پرشین ابزار دقیق باتجربه چندین سال در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با معروف ترین برندها که دارای بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها است فعالیت می کند و توانسته سهم خوبی از بازار ابزار تجهیزات اندازه گیری را به خود اختصاص دهد. ابزار دقیق با کمک ابزاری مانند فلومتر، روتامتر، لول ترانسمیتر، فلو سوئیچ، لول سوئیچ، شیربرقی، سنسور فشار، گیج فشار یا مانومتر و ... پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار و جریان را اندازه گیری می کند.

در اندازه گیری مقدار یک کمیت با یک استاندارد مشخص مقایسه می شود و نتیجه به دست آمده به صورت عدد نمایش داده می شود. حال در صنعت برای اندازه گیری کمیت های مختلف مانند دما، فشار و جریان با تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری می کنیم. تجهیزات به 4  گروه عمده تقسیم می شوند:

  1. تجهیزاتی که فقط اندازه گیری کرده و روی نمایش گر خود نشان می دهد.
  2. تجهیزاتی که اندازه گیری می کنند و عدد به دست آمده را ثبت می کنند.
  3. ابزارهایی که این کمیت ها را کنترل می کند.
  4. ابزارهایی که هر سه وظیفه کنترل، ثبت و نمایش را انجام می دهد.

معرفی سیستم ها و تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق را می توان با کمک یک مثال ساده بیان کرد. فرض کنید در سیستم تنظیم خودکار سوخت موتور، ترانسمیتر فشارو سنسور سرعت وضعیت موتور را مورد بازبینی قرار می دهد. اطلاعات بدست آمده از طریق این سنسورها به وسیله یک پردازنده مانند شیربرقی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و نهایت برای کنترل موتور وظایف مربوطه را انجام می دهد.

انواع فرآیند های کنترل

یکی از روش های انتخاب تجهیزات ابزار دقیق تشخیص این است که دقیقاً چه هدفی دارید و باید ماهیت فرآیند مشخص شود. آیا شما قصد دارید فشار، دما، سطح یا جریان را اندازه بگیرید. هرکدام از این کمیت ها ابزار متفاوتی را دارد که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد.

ابزار اندازه گیری دما

از این ابزارها در صنعت بسیار استفاده می شود به عنوان مثال در صنعت پزشکی، دارویی، صنعتی و ... برای اندازه گیری میزان سردی و گرمی یک جسم و مشخص کردن میزان دما از این ابزارها استفاده می کند که به دو دسته کلی ترمومتر و ترموکوپل دسته بندی می شود.

ابزار اندازه گیری فشار

ازنظر فیزیکی فشار مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. حال میزان فشار وارد شده بر جسم، مایع یا سیال بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای اندازه گیری آن از روش و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. فشاری که از در لوله و اتصالات در جریان است در صورتی که تحت کنترل و محدوده مشخص باشد مشکلی پیش نمی آید که این نظارت و کنترل را می توان به کمک فشار سنج ها که به آنها گیج فشار یا مانومتر می گویند انجام داد.

ابزار اندازه گیری جریان یا فلو

میزان جریان عبوری از یک سطح در یک زمان مشخص جریان یا دبی گفته می شود که میزان آن بر اساس حجم، لیتر یا جرم قابل محاسبه است. برای محاسبه فلو از ابزارهای مختلفی مانند فلومتر، فلو سوئیچ، روتامتر استفاده می کنند.

ابزار اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامتر هایی است که کنترل آن در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صوت رد شدن از سطح مورد نظر ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. لول ترانسیمتر یکی از ابزار هایی است که خروجی الکتریکی متناسب با سطح را ایجاد میکند و بعد از رسیدن به سطح مورد نظر خروجی مورد نظر را نمایش میدهد. از ترانسمیتر ها در اندازه گیری سطح مخزن های مختلف استفاده میشود.